Domainflotta abban igazad van, hogy egy tartalomkészítő és egy megrendelő is más-más nézőpontokat vesz figyelembe, ezeket kell valahogy közelíteni. A szövegírók többsége állandó megbízót keres, míg a vállalkozók meg kész megoldásokat keresnek. Előbbi abban érdekelt, hogy rendszeres munkával futtasson fel egy oldalt, míg egy vállalkozó már kész oldalt szeretne venni. Ehhez a szövegírók részéről tőke kell, s itt jön a képbe az, hogy meg kell találni azt a piacot, ahol a felfuttatott oldalt eladhatja.
Abban viszont nem értünk egyet, hogy milyen árazással kell dolgoznia egy szövegírónak. Pontosan tisztában vagyok az árakkal, s van egy olyan írói réteg, akik Velvetes és más meglévő cikkeket írnak át, lásd női cikkek, utazás, gumicsere, egészséges életmód, stb. témakörök, itt az árazás 0,3 Ft-tól kezdődik.
A következő szint az, ahol már angol cikkek alapján megy a cikkírás, ez 1 Ft/karakter árral már egész jó megélhetést ad az írónak.
A legfelső szint szerintem meg az, ahol már szakértő az író, aki tud magyarul írni a domain regisztrációról, a halak nemi életéről, bármiről. Efelett is lehet egy szint, ahol valaki ezt a tevékenységet angol források alapján csinálja, ilyen íróról nagyon keveset tudok.
A problémák a magyar piaccal az utolsó szintnél kezdődnek, én is számos megkeresést kaptam mind KKV-ktől, mind
SEO-soktól, akik elvárnák, hogy a
SEO-s részre elköltött 100 ezer forint mellett a tartalomkészítés kijöjjön 5000 forintból. Nagyon sokan még nem értették meg Magyarországon, hogy a tartalomkészítésre legalább annyit el kell költeni, mint
SEO-ra vagy még többet. Persze nem a milliomodik utazási portálról beszélek, de mondjuk hogyan lehet úgy szakértői szolgáltatást kínálni, hogy a tartalom nem ezt mutatja?
Az IT-nél maradva, ha elveszett adatokat állítasz vissza, mint a Kürt Zrt., akkor nem lehet Velvetes cikkeket újraíratni 0,3 Ft-ért, ahol a csúnya hekkerekkel riogatnak, mint a TV2-ben, hanem olyan író kell, aki ismeri a hardverek felépítését mikroelektronikai szinten, közel naprakész ismeretei vannak adatvisszaállításban vagy frissíti a tudását, ha külföldi szakirodalmat olvas. Na az ilyen emberek például informatikus- vagy hardvermérnökök, kenik-vágják a szakmai anyagot és a szakmai angolt, s közülük kellene olyan, aki írni is tud. Könnyen belátható, hogy milyen árazással mennek az ilyen cikkek.
Én értem, hogy a magyar KKV-k többsége még ott van leragadva, hogy legyen weboldala és végre legyen rajta egyedi szöveg, de majd lassan eljön az is, amikor felismerik, hogy a szakértő szolgáltatásokhoz szakértő írók kellenek, ami viszont bődületes összegeket emészt fel. Ráadásul ezeket az írókat el kell csábítani a külföldi megbízóktól, akik szintén hülyék lennének elengedni a jól bevált íróikat.
A Fiver, Freelancer, Odesk és társai használhatatlanok ilyen tekintetben, mert a bangladesi, indiai, pakisztáni írók nem megbízhatóak. Az egy dolog, hogy ha éjjel-nappal nem ellenőrzöd őket, gyorsan átvernek, s nagyon agyafúrt módokon, hogy sokszor későn veszed észre, de a szaktudásuk is nulla, elavult technológiát és tudást használnak. Ráadásul a gondolkodásmódjuk és kultúrájuk is teljesen más, ami nagyon átjön a még az IT cikkeken is. Nem szép a stílusuk, ráadásul elég esélytelen, hogy szakértő írót találsz tőlük, hiszen a hozzáértők már rég elköltöztek a Szilícium-völgybe vagy Ausztráliába.
Az a jó, hogy most akkora a kereslet a tartalomra, hogy meg tud élni egymás mellett az olcsón, tömegesen író vállalkozó és a szakértői író is. Ráadásul, köszönhetően a KATA-nak, sohasem volt még ilyen olcsó és egyszerű tartalmat készíteni, legalább is kezdőbb szinten.
Könyvjelzők