A SEO gyorstalpaló összefoglalómat elég sokan hasznosnak találtátok, gondoltam ennek hatására összeállítok egy Konkurenciaelemzés gyorstalpalót is. A neten nem igen találtam felhasználható anyagot hozzá, ezért ennél csak a meglátásaimra hagyatkozhattam. Néhány pont elsőre nevetségesnek tűnhet, hogyan is kerülhetett bele a konkurenciaelemzés közé, de próbáltam az apróságokra is hangsúlyt fektetni, ezért ilyeneket is belepréseltem. A keresőoptimalizálást érdemes a legelején egy akár több weboldalra is kiható konkurenciaelemzéssel kezdeni. Ez által reális képet kaphatunk az erőviszonyokról, és a stratégiai döntéseinkben is nagy segítségünkre szolgálhat. Hát akkor jöjjön a Konkurenciaelemzés gyorstalpaló:
1. vizsgáld meg jó alaposan a domaint (mikor lett regisztrálva, mikortól vett tudomást róla a kereső, és elsősorban azt, hogy mióta volt rajta tartalom)
2. keress rá a domain esetleges ékezetes verziójára, vagy más TLD változataira, és nézd meg nincsenek-e 301-el átirányítva a domainre
3. ellenőrizd le az oldalak/indexelt oldalak számát (legfőképpen azokat, amik nem a kiegészítő találatokban szerepelnek) az alábbi parancsokkal, és vizsgáld meg a két érték százalékos arányát (minél nagyobb a /-es találat aránya annál jobb) site:www.sajatdomain.hu valamint site:/www.sajatdomain.hu
4. vizsgáld meg, hogy az adott kulcsszavak szerepelne-e a domain nevében
5. mikor a kulcsszavak helyezéseit vizsgálod, előtte lépjél ki a Google Fiókból
6. a főoldal, és az értékesebb aloldalak, valamint bejegyzések meta leírásában (title, description) szereplő fontosabb kulcsszavak helyezéseit ellenőrizd le manuálisan a nagyobb keresőkben (ha szükséges, akkor állítsd át az alapértelmezett Hely meghatározását), akár több böngészővel is, különösen a meta title részen szereplő kulcsszavak helyezéseit vizsgáld
7. a konkurencia kulcsszavait vizsgáld meg az Adwords Keyword Tools (bejelentkezve) által, és nézd meg a „pontos” havi keresési értékét, és a különböző hónapok alakulásait, nem-e esetleg egy hullámzó teljesítésű kulcsszóval állsz-e szemben (pl.: a turisták az egzotikus helyszíneket a téli hónapokban sokkal nagyobb arányban keresik fel, ezáltal a kulcsszó keresése is drasztikusan megnő ezen időszakokban)
8. ellenőrizd le, hogy a konkurencia az adott kulcsszavakra a keresőkbe jön-e a térképes találatoknál, vagy az organikus listán van-e képtalálata (többnyire egymás mellett 4 thumb kép), ezekkel a találatokkal is elég szép eredményeket el lehet érni
9. nézd le, hogy a keresők az adott kulcsszóra hány találatot tárolnak
10. ellenőrizd le az alábbi értékeket: PageRank (esetleg ennek változása), Domain Authority, Page Authority, esetleg Alexa Rank
11. ellenőrizd le, hogy Authority vagy Mini Authority státuszú-e a konkurencia oldala
12. vizsgáld meg, hogy a konkurencia oldala szerepel-e esetleg a Wikipedia oldalán, vagy a Dmoz katalógusában
13. figyeld meg a konkurencia oldalán az új tartalmak gyakoriságát (ha kideríthető, akkor a korábbi bejegyzések közti időt is)
14. a konkurencia weboldaláról különböző bejegyzésekből vegyél ki szövegrészleteket (néhány mondatot), és ellenőrizd le a keresőbe mennyire egyediek
15. vizsgáld meg, hogy a konkurencia kikre linkel, honnan adja a linket (cikk, oldalsáv, lábléc, stb), milyen linket ad (banner vagy szöveges link), teljes értékű linket ad-e nekik (vagy esetleg nofollow), és mennyire relevánsak az oldalára nézve
16. amennyire lehetséges, derítsd fel a konkurencia összes külső linkjét (a számuk mellett különösen fordíts figyelmet a relevanciájukra is)
17. a külső linkeket szortírozd, nézd meg mekkora PageRank érték alól származnak, és azt is vizsgáld meg, a linkek hány különböző domain alól érkeznek
18. ha a külső linkek vizsgálata közben találsz egy kiugróan sok linket adó domaint, azt feltétlenül vizsgáld meg mennyire releváns a konkurencia oldalára nézve, és azt is, hogy a domain mennyire régi
19. a külső hivatkozások közül keress fel tetszőlegesen jópárat, és vizsgáld meg rajtuk a horgonyszöveget, és nézd meg az oldal PageRank értékét is
20. próbáld behatárolni (csak nagyvonalakban), hogy a külső linkek közül mennyi származhat teljesen releváns környezetből, mennyi általános katalógusokból és cikkmegosztókból, mennyi web 2.0-ás és egyéb helyekről
21. próbáld meg felkutatni a releváns és magas PageRank értékkel bíró külső hivatkozásokat, és vizsgáld meg azok horgonyszövegét is
22. részletesen nézz utána az átlagosnál jóval magasabb PageRank értékkel rendelkező külső linknek (nem csak-e egy ideiglenes állapot eredménye)
23. kutasd fel a linkek között nincs-e, szponzorált felső színtű domainről, azaz sponsored top level domain (sTLD) alól hivatkozás, ilyen lehet a .edu (education) vagy a .gov (government) is.
24. a teljesen releváns külső linket adó weboldalról végezz egy gyors elemzést (domain age, domain authority, pagerank, és egyebek), és nézd meg, hogy a weboldal ad-e esetleg más oldalaknak is linket
25. nézd át a konkurencia belső linkjeinek felépítését és kivitelezését
26. kutassd fel mennyi tört linkje (broken links) lehet a konkurenciának, mondjuk a Xenu’s link Sleuth program által
27. nézd meg, hogy használ-e a bejegyzésekhez címkéket
28. figyeld meg mennyire keresőbarát url-t használ a konkurencia, és vizsgáld meg annak szerkezetét is
29. próbáld meg belőni az oldal napi látogatottságát, erre több weboldal is segítségedre szolgálhat
30. vizsgáld meg a weboldalt a SEO gyorstalpaló néhány pontja által (egyedi szövegeket használ-e, használ-e címsorokat és kiemeléseket, a meta leírások megfelelően vannak-e kitöltve stb.)
31. vizsgáld meg, hogy a konkurenciára a külső linkekből érkezhet-e állandó jelleggel nagyobb mennyiségű látogató (zárd ki, hogy esetleg egy nagyobb hálózat, vagy média birodalom tagja lenne a konkurencia oldala)
32. vizsgáld meg a konkurenciát, hogy jelen van-e a népszerűbb közösségi oldalakon (Twitter, Facebook) saját account által, és azt is, azokat milyen rendszerességgel kezeli (mennyire gyakoriak a publikálások), és vizsgáld meg azt is, hogy a weboldalon van-e lehetőség további megosztásra is (Facebook – Tetszik, Google +1)
33. vizsgáld meg, hogy a konkurencia használ-e oldaltérképet, vagy pingelő szolgáltatást valamely CMS által (WordPress esetében alap funkció)
34. fussd át a konkurencia weboldalát mennyire keresőbarát felépítésű, mennyire gyors a betöltődési idő, ellenőrizd esetleg a XHTML és CSS kód validálást (W3C)
35. nézd meg, hogy a konkurencia hirdet-e (Adwords, Etarget), és azt milyen összeg mellet teheti meg (állandó kulcsszóhelyezésből és annak értékéből megsaccolható a napi költségkeret), ezáltal a pénzbeni erőviszonyokról is képet kaphatunk
36. ha van a konkurenciának valamilyen ingyenes szolgáltatása, pl.: hírlevél, akkor iratkozz fel rá, ha van Facebook oldaluk, akkor esetleg csatlakozz hozzájuk és kövesd tevékenységüket
37. ha a konkurencia offline is népszerűsíti magát (pl.: kereskedelmi tévék nyereményjátékai), azt jegyezd fel
38. vizsgáld meg a konkurencia termékeit (minőségi vagy nem), szolgáltatásait (házhozszállítás), és legfőképpen az árait (akciók)
39. próbáld meg behatárolni, hogy a konkurencia milyen szakértelemmel rendelkezhet az adott témában, mennyi energiát tudhat a weboldalára fordítani (esetleg alkalmazottak száma), és legfőképpen mennyit szánhat a projektére (PR cikkekre megjelentetése)
40. az elemzés legvégén összesítsd az eredményeket, írd fel a konkurencia erősségeit és gyengeségeit is
Sohase becsüld le a konkurenciát, időközönként ellenőrizd a külső hivatkozásait és kulcsszó helyezéseit!
Hasonló témák:
Könyvjelzők