Keresőoptimalizálás tippek és tévhitek
Az alábbi kis összeállításban azokat a pontokat szedegettem össze, amik nagy valószínűséggel a helyezéseinkre hatással lehetnek. Ismertetném, azokat a tényezőket is, mint pl. a domain név, tárhely, amik szintúgy befolyásolhatják a helyezéseinket. Mindjárt az elején az első tévhitet ismertetném is. Igaz, hogy sokszor ki lett már tárgyalva, de azért leírom, hogy még mindig elég sokan gondolják azt, hogy a keresőoptimalizálás egyenlő a linképítéssel, mint tudjuk tévesen. A linképítés is nagy odafigyelést igényel, de a keresőoptimalizálás még annál is jobban. Normális keresőoptimalizálás egy koncepció köré épül, tudatosság társul hozzá, legalábbis véleményem szerint.
- Domain
Vitathatatlan tény, hogy a kulcsszavas domain elég nagy jelentőséggel bír még mindig. Lehet, hogy ennek súlyát a közeljövőben csökkenteni fogják. Még mindig látni a találatokban, egyes régi weboldalak esetében, hogy csak is ennek köszönhetik jó helyezéseiket, amit nem olyan egyszerű ellensúlyozni.
- Tárhely
Valaki a külföldi, valaki pedig a hazai tárhely szolgáltatókra esküszik. Mindenki döntse el melyiknek szavaz bizalmat. Egy biztos, a megbízhatatlan tárhely (többszöri kimaradás, hosszabb távon elérhetetlen) az okozhat időszakos hátrasorolást.
- Weboldal
Egy jól felépített keresőbarát kialakítású weboldal is nagyban hozzájárulhat a jó helyezésekhez. Érdemes a kategóriafát max 2. mélységig felépíteni. A jó tartalomkezelő rendszer (CMS) kiválasztása se utolsó szempont. A jelenlegi tartalomkezelők versenyében a WordPress diadalmaskodik. A saját fejlesztésű rendszer mindig sokat számít, ha az megfelelően van felépítve.
- Oldaltérkép
Használjatok oldaltérképet a gyors és rugalmas feltérképezés érdekében. A mostani divatos tartalomkezelő rendszerek már pingelik az új tartalmat a keresők felé, ami által egy új cikk vagy oldal, akár néhány perc alatt is megjelenhet a keresőkben.
- Keresőbarát url
Azon túl, hogy sokkal könnyebb megjegyezni, amiért igazán hasznos, hogy a kulcsszavakat is lefoghatja benne a kereső. Jelentősége akkor van igazán, amikor a látogatót tudja befolyásolni, a sok kiemelt szöveg (plusz az url-ben a kulcsszó) a szemet is jobban vonzza, ez által az átkattintást is megnövelheti. A keresőbarát url kialakításáról itt olvashatok bővebben.
http://seo.forum.hu/keresooptimaliza...at-url-t12312/
- Tartalom, Egyedi hasznos szöveg
Egyedi hasznos tartalom jól tálalva. Azt hiszem ennyi elég is. Egy rendszeresen frissülő hasznos írásokat publikáló oldallal relatíve sokkal könnyebb jó helyezéseket elérni, mint egy olyannal, amit a gazdája se látott már évek óta. Anno írtam egy Szövegírás tippeket, ezen a linken megtalálhatjátok:
http://seo.forum.hu/keresooptimaliza...tippek-t13093/
- Kulcsszósűrűség
Erről megint kissé megoszlanak a vélemények, igazándiból annak mértékéről. Én a természetesség híve vagyok. Egy hosszabb cikkben sem számolgatom, hogy az adott kulcsszó és annak különböző formái mennyiszer szerepelnek benne. A kulcsszósűrűségről bővebben itt olvashattok:
http://seo.forum.hu/keresooptimaliza...gy-sem-t12780/
- Konkurenciaelemzés
A konkurenciaelemzés a keresőoptimalizálás elengedhetetlen része. Számos ingyenes weboldal és program áll rendelkezésünkre, hogy a konkurencia külső linkjeit felderítsük, oldalát jobban szemügyre vegyük. Biztosan fogunk olyan katalógust találni, amiről eddig nem volt tudomásunk. Érdemes nem csak az előttünk lévő konkurenciát kielemezni, hanem a mögöttünk lévőket is, mert lehet, hogy holnap már ő lesz előttünk. A konkurenciaelemzést érdemes időközönként újból elvégezni, az ördög nem alszik alapon. Néhány hasznos ingyenes SEO eszköz és oldal:
http://seo.forum.hu/keresooptimaliza...ldalak-t12978/
- PageRank
A PageRank-ot már százszor kitárgyaltuk. Sajnos napjainkban egyre kevesebb jelentőséggel bír. Viszont a linképítés során figyeljünk rá oda, mert vannak katalógusok, amelyek kategóriái 2-es 3-as értékkel is rendelkeznek. Egy általános katalógus 3-as értékű főoldaláról származó linkjénél valószínű, hogy többet ér egy releváns oldalról származó 1-es értékű link. Sokan talán félreértésből, de nem keresik fel a 0-ás értékű katalógusokat, mert értéktelennek tartják őket. Szerintem meg kell becsülni mindegyiket, és azt se felejtsük, hogy lehet holnap már 3-as értékkel fognak rendelkezni.
- Linképítés, linkkatalógusok, cikkmegosztók, egyéb oldalak
A linképítéssel kapcsolatban is van egy tévhit, pontosítok nem tévhit, hanem inkább egy szemlélet. Sokan először megvizsgálják az adott oldalról milyen linket kaphatnak, és ez után döntik el, hogy beajánlják-e egyáltalán oda az oldalukat. Vannak olyanok akik a nofollow, js és átirányított linkekből nem kérnek, az ilyen oldalakba ajánlást csak időpazarlásnak tartják. Én ezekre az oldalakra is linkelek, igaz csak minimális esetben. Én azt tanácsolom, ha van időtök, akkor a természetesség jegyében, a nem teljes értékű linket adó oldalakat is keressétek fel. És ugye bár az se utolsó szempont, hogy némelyik ilyen jellegű oldaltól, akár napi több látogatót is kaphattok. Elég ha csak az Ok.hu átirányított linket adó Linktár részét megemlítem. Amit még ildomos lehet megtenni, hogy a linkajánlás előtt az adott oldalt leellenőrizitek, hogy nincs-e büntetésben. Büntetés az ilyen oldalakba ajánlásokért nem jár, de talán érdemesebb az ajánlást későbbre időzíteni, hátha az oldal büntetése csak időszakos volt. Ami még fontos a linképítés során az a horgonyszöveg (anchor text) változatos használata. A linkajánlás során a változatos szövegkörnyezet se egy utolsó szempont. A webmesterek gyakran kérnek egyedi leírást az ajánláshoz, ez a része akkor nagyvonalakban már meg is oldódott. És végezetül a linképítés, a weboldal népszerűsítése egy folyamatos munkavégzést jelent. Mindenki másként építi a linkeket, van aki a mélylinkelésre (deep link) esküszik, valaki meg a főoldalt linkeli többször. A hatékonyságot meg úgy is majd az eredmények fogják tükrözni.
- Linkcsere
Ide szándékosan nem írok semmit. Ennek alkalmazásáról és hatékonyságáról bővebben olvashatok a fórum hozzászólásai között.
- Kulcsszó, Long tail kulcsszavak
Sokan nem tulajdonítanak a long tail kulcsszavaknak nagy jelentőséget. Pedig egy új oldal esetében a long tail kulcsszavak (pl.: olcsó zalakarosi szállás) a látogatások 80%-át is adhatják. Felesleges a legelején a legkeresettebb kulcsszavakban (pl.: zalakaros, szállás) gondolkodni, legtöbbjükben óriási a verseny, ezért rövidtávon, nehéz velük jó eredményeket elérni. A long tail kulcsszavakat a linképítés során a horgonyszövegben is alkalmazni kell, változatosan persze, lehet az elején, azt néhol a végén is. Új oldalak esetében lehetőleg a kezdetekben először csak néhány kulcsszóra optimalizáljunk. A cél új és régi oldalak esetében is mindig minden körülmények között természetesen az első hely, még akkor is, ha ez lehetetlennek tűnik. Ne elégedjünk meg a 2. és 3. hellyel, bár némely keresettebb kulcsszó esetében ez már tisztességes látogatást is eredményezhet. Inkább legyünk egy kulcsszóval elsők, mint 3-al harmadikok.
- Belső link
Sokan nem tulajdonítanak a belső linkeknek olyan nagy jelentőséget. Pedig nagyon sokat számítanak. Érdemes az arányukat a Webmestereszközökben megtekinteni. A belső linkeket különböző módszerekkel (a cikkekbe link, a bejegyzés fölé morzsamenü) is nagyban lehet növelni. A lényeg, hogy az a jó, ha a látogató az oldalon bármilyen tartalmat néhány kattintásból el tud érni. A belső linkek az oldalon az oldalletöltés értékét is növelhetik, az oldalon töltött idővel egyetemben.
- Külső link (partnerkapcsolat esetén)
Örök dilemma a jó külső link szerzése. Nem könnyű megfelelő partnert felkutatni. Miket vizsgáljunk meg először a külső linket adó oldalról: relevancia (ha nem is az egész oldal, de legalább ahová kikerülünk), domain kora, domain authority, pagerank authority, pagerank oldalainak értéke és száma, kifelé mutató egyéb külső linkek (a számuk sem mellékes), nincs-e büntetésben, oldalak száma, indexelt oldalak száma. Amit még érdemes azért megtenni, hogy lekeressük a főoldal title-jének kulcsszavait, hogy hol szerepelnek a keresőkben.
- Link értéke, öregedése
A link értékével, és öregedésével kapcsolatban is vannak tévhitek. Sokan gondolják, hogy kielemezve a konkurenciát, akinek csupán 100 külső linkje van, azt úgymond pillanatok alatt simán lenyomják 200-300 katalógus linkkel. Valószínű, rövid távon nem fog nekik sikerülni. Egyrészt azért se, mert lehet, hogy a konkurencia kissé bealudt, de ha valaki felébreszti, akkor biztosan nem fog hezitálni, és oldalát tovább fogja népszerűsíti. Ami meg szintén nem utolsó szempont, hogy az a 100 link mióta mutat az oldalára, mert ha több éve, az jócskán megnöveli azok értékét. A vizsgálat során az se utolsó szempont, hogy a 100 linkjéből mennyi jön releváns környezetből. Ha több releváns oldalról is linkelik régebbről, akkor azt nehezebb lesz ellensúlyozni. Bár lehet, hogy folyamatosan publikált egyedi tartalmú szövegekkel ez a folyamat felgyorsítható, de erre hamarosan a Panda frissítése kapcsán úgy is választ kapunk.
- Tört link, átirányítás
Lehetőleg kerüljük a nagyszámú tört linkeket, a sok elérhetetlen oldal nem fog előresegíteni minket. Ha valami megszűnik, vagy megváltozik, akkor lehetőleg irányítsunk át.
- Meta leírás
Írjunk az oldalaknak és a bejegyzéseknek külön meta leírást, ha van rá módunk, akkor a kategóriáknak is. A meta leírásokat meg jól gondoljuk meg, és utólag ne is nagyon változtatgassuk. A gyakori változtatás időleges hátrasorolással is járhat. A meta title az egyik legnagyobb súllyal rendelkező tényező, ezért körültekintően írjuk meg. A meta description rész igazi leírás legyen és ne csak kulcsszavakból álljon. A meta keywords esetében 5-7 kulcsszó megadása bőven elegendő. Anno ezek az értékek (title: 69 karakter; description: 156 karakter) voltak tudtommal a mérvadók a meta leírás esetében. Javaslatom az, hogy a title és description is legyen pár karakterrel rövidebb, hogy biztosan kiférjen. Jó pár esetben megfigyelhető, hogy a kereső a Snipet részt (keresőben a weboldal leírás része), egy dátummal kezdi, amivel jócskán kitolja a leírást, ami által a vége nem látszik.
- Relevancia
A relevancia az egyik legfontosabb tényező. A konkurencia oldalára kikerülni sokkal nehezebb, mint egy általános katalógusba szerepelni, de ezt a kereső is nagyon jól tudja, ezért is értékeli azokat a linkeket jobban.
- Képek
Ha van rá módotok, akkor használjatok képeket az oldalon. Érdemes nagyobb méretű képeket választani, és az alt valamint title részét se felejtsétek kitölteni. Egy-egy képpel elég szép helyezéseket el lehet érni.
- Közösségi oldalak, megosztás
Erről már a fórum berkein belül nagyon sok topic szól, ezért én csak a Facebook-ot emelném ki. Véleményem szerint eljött az az idő, amikor minden weboldalnak majdhogynem kell rendelkeznie egy Facebook oldallal. A Facebook oldalán található linkek idővel megjelennek a Webmestereszközökben is, ezért ennyi haszna már legalább van.
Biztosan maradt ki még jópár tényező, próbáltam nagyvonalakban a vázat leírni. Még a tévhiteket is írogathattam volna reggelig, hogy pl.: az Adwords használata az előrelépésbe besegít meg ilyenek, de nem nagyon láttam értelmét, ezért inkább kihagytam.
„És, hogy a végén kicsit dolgozzunk is, mondhatjuk akasztjuk a hóhért. A keresőoptimalizálás szót beütve meglepetésemre nem a keresooptimalizalas.hu jött be az első helyen. Jelen pillanatban a domain át van irányítva egy webdesign cég honlapjának keresőoptimalizálás menüpontjára (hogy örülhet neki a konkurencia).”
Hasonló témák:
Könyvjelzők