Az utóbbi időben volt némi feszültség ügyfeleknél, akik "PR cikk"-eket vettek különféle blog hálózatokról (PBN, vagyis private-blog-network), és a linkek fabatkát sem értek, sőt...
Gondoltam, megosztok pár tanácsot azokkal, akik saját bloghálózat építésre adják a fejüket.
Nem meglévő hálózatokról írok, mert ahogy a Goolge szigorodik, azokkal már úgysem lehet mit csinálni (amit régen elfogadott, ma már nem, és bármilyen nyűgös is a dolog, ehhez fel kell nőni).
Szóval mire figyelj oda, ha saját támogató oldalakat készítesz?
Itt első sorban arról van szó, hogy a "footprint"-et hogyan lehet elkerülni. Ennek a miértjét nem magyarázon, szerintem nem kell.
- Ne csak lejárt domainekre építs támogató oldalakat (ez is footprint), vegyél aukciókon is élő oldalakat. Élő oldallal dolgozni azonos linkháttér esetén hatásosabb, mint visszaállítottal.
- Ha tetszik 10 domain, ne egy nap regisztráld le mindet, mert ez is footprint.
- Ha tetszik 10 domain, ne egy regisztrátornál regisztráld le mindet, mert ez is footprint.
- Ha tetszik 10 domain, ne legyen mind privacys, mert ez is footprint.
- Ha tetszik 10 domain, ne legyen mindnél ugyanaz a kontakt, mert ez is footprint.
- Ha tetszik 10 domain, ne gmail fiókkal összekötött regisztrátor használj. Hiába teszel mindre privacy-t, ha közben meg kimegy a gmailedre az értesítés az összes domain bejegyzéséről.
- A domainek ne egy tartományból legyenek. Lehet .as, .cn, .it, .hu is közte nyugodtan. Ha egy domain elég erős, megéri a trustee service is hozzá.
- Ne adj meg kamu adatokat regisztrációnál, mert elvehetik a domainedet. (Kérj meg inkább egy havert, vagy családtagot, hogy a nevüket használhasd, vagy használj trustee-t.)
- Használhatod a saját nevedet is persze pár PBN oldalon, hiszen miért is ne lehetne több oldalad egy (vagy több) témában? De csak ésszel.
- Ne csak non plus ultra erejű domaineket válassz a hálózatodba, bátran válassz pár gyengébbet is
- A DA/PA értéket felejtsd el, használd helyette a TF/CF (Majestic) és DR/UR (Ahrefs) kombót
- A TF / CF arány ne legyen rosszabb 0,5-nél, vagyis egy TF15/CF30 domain még oké, de egy TF5/CF50 domain tuti szétpemmelt domain (ezek maximum valami alsóbb sziontekre jók egy blog hálózatba). Egyszerüsítve: a TF a minőségi jelző a linkek kapcsán, míg a CF a mennyiségi jelző.
- Használd a web.archive.org-ot a domainek ellenőrzéséhez. Ha korábban már PBN oldal volt egy domain alatt, csak kívételes esetben használd, mert valószínűleg le van strapálva, vagy kivágva az indexből.
- Ha egy domaint visszaállítasz, NE linkelj róla azonnal. Először csekkold le, hogy egyáltalán indexeli-e Google. Várj egy-két hónapot, "érleld" a domaint, mielőtt linkelsz róla bármit is. Megvásárolt, élő domainknél más a helyzet, onnan linkelhetsz egyből.
- A Google-nek van saját szuper mobil testere. Ha egy oldal mobilbarát, ezen keresztül be tudod küldeni indexelésre gmail fiók nélkül is, de NE szpemmeld be 10 perc alatt minden oldalad, mert ez csak ártani fog! A domainek egy részénél hagyd, hogy a Goolge megától találja meg őket.
- Minden domaint szórj szét külön IP tartományú szolgáltatókhoz (hiába használsz külön IP-ket, ha pl. mind az OVH-hoz tartozik). Keress rá pl. erre: "one dollar hosting". Csillió kis reseller van, akik mindenféle nagy szolgáltatók csomagjait dobálják szét fillérekért ingyen Cpanellel, vagy akár ingyen domannel is (így a domain regisztráció is megoldva).
- Ha minden IP-t a hetznertől, OVHtól veszel, ez is footprint.
- Ha minden szervereden azonos apache, php vélrzió van, az is footprint.
- Ne csak WP-t használj. Legyen benne Joomla, Drupal, vagy sima Html lap is.
- Minden PBN oldalnál más pluginokat használj. Mindenből van csillió (kontakt form, cache, theme, stb.)
- Legyen rendes főoldala weboldalaknak. Az, hogy csak blogokból van linked, szintén footprint.
- Legyen a PBN oldalakon TOS, Privacy Policy, kontakt form, Elérhetőség, Rólunk, mint egy rendes weboldalon.
- Az egy-cikk-egy-link megoldás nem opció. Építs "céges" vagy "hobby" oldalakat, ahol nem blogból linkelsz pl, hanem más megoldással. Lehetsz bármi: utazó blogger, streetphotós, háziasszony, mérgelődő vállakozó. Bárki.
- Ne mutasd meg senkinek az oldalaidat, mert onnantól az már nem PBN.
- Onnatól, hogy kitettél egy PBN oldalra egy linket, ne állj le, hanem néha frissítgesd a tartalmát.
- Minden PBN oldal legyen önmagában is életképes, értékes oldal. Úgy kezeld ezeket, minthe a "fő" oldalad lennének.
- Pár domain esetében használj https-t.
- A visszaállított domainek egy részénél a 404-es oldalakat a főoldalra iránytíhatod, de ne mindnél, mert ez is footprint.
- Ne legyen minden tartalmad "300", vagy "500" szó, mert ez is footprint.
- A PBN oldalról csak releváns oldalakra linkelj. Ne linkelj duguláselhárításra, műkörömre, meg fényszóró rögzítőcsavarra, mere ez is gázos.
- A PBN oldalaidat ne linkeld össze semmiképpen.
- Ha régi tartalmat állítsz vissza, próbáld meg az URL-eket is visszaállítani.
- Ne tilsd ki mindehonnan a Majestic-et és társait, pláne ne a robots.txt-vel, mert ez is footprint. Használj inkább .htaccess-t erre.
- A PBN oldalakra szerezz megosztásokat, mert ha egyiken sincs egy fia megosztás sem, ez is footprint.
Ha van rá kapacitásod, pár PBN-hez csinálhatsz pl. FB oldalt is.
- Ne használj filléres, gagyi, generált szövegeket. A tartalmaidnak legyen mondanivalója, hasznos információ tartalma, amiért érdemes elolvasni. Inkább legyen 2 hasznos cikk az oldalon, mint 10 vacak.
- A tartalmaid legyenek változatosak, tegyél be képeket, vagy galériát, videót, vagy mp3 zenét is akár.
- A PBN oldalaidra is szerezz néha új linket, mert ha megjelenik rád 10 link olyan visszaállított oldalról, amikre aztán nem jelnnek meg új linkek, ez is footprint.
- Domain vásárlásnál ne dőlj be a domain korának ("10 éves domain!"), mert lehet, hogy 2010 óta nem kapott egy db új linket sem. A friss linkek jobbak. Ezek is azt mutatják, hogy az oldal "élő".
- Ne csak magadat linked a PBN oldalakról, ez is footprint. Linkelj hozzád hasonló, egyéb hasznos oldalakat is. A wikipédiát, vagy a gov oldalakat felejtsd el, ez is footprint. Nem kell attól félni, hogy ha mást is linkelsz, akkor a linkerő elmegy 3 felé, mert ez nem így működik. Linkeld meg bátran azt, ami hasznos és kapcsolódó a látogatónak.
- Mindmap, meg Excell, meg ilyenek helyett vegyél egy 60x90-es (vagy 90x120-as) felírótáblát, és azon tervezd meg előre, mikor miről mit fogsz linkelni, és így nem fogsz téveszteni.
- Ne csak kulcsszavasan linkelj, mert ez is footprint, ráadásul természetellenes is.
Ezzel már el lehet indulni, hosszú távon gondolkodj. Ha pl. egy havi 1M Ft-os profitú üzletet akarsz felépíteni, adj magadnak rá időt, ésszel tovább jut az ember, használd a fejedet.
Üdv és remélem hasznos lett a poszt,
Akka
Könyvjelzők