Oldal: 1 / 4 123 ... UtolsóUtolsó
Eredmény: 1 - 10 (35) összesen

Téma: Képek felhasználása, cikk átvétele

  1. #1
    Tag
    Csatlakozott
    11-08-24
    Hozzászólás
    78
    Begyűjtött 3 köszönetet
    3 hozzászólásával

    Alapbeállítás Képek felhasználása, cikk átvétele

    Felvetés:
    Van mondjuk egy külföldi sportoldal, ahol van egy hosszú hír valamiről. Én ebből amit fontosnak tartok saját szavaimmal kb. (de azért nyilván sok szó megmarad belőle) átírokm a saját weboldalamra. Beleköthetnek valamibe? Illetve ha mondjuk a cikk jó részét raknám a saját oldalra, akkor forrásmegjelöléssel jó lehet?

    Ugyan ez kb. képekkel kapcsolatban. pl. ott a zimbio.com. Onnan vennék át képeket hogy 1-2-t beraknék az adott hírhez. Akkor elég a forrásmegjelölés?

    Tehát nagyjából a lényeg hírek átvétele és képek rakása mellé - mert gondolom mindenki átveszi valahonnan, pl. nso.hu-tól is láttam már hogy szó szerint átvette egy külföldi oldal hírét...ha valakinek vannak infoi hogy ezekhez milyen jogi dolgok tartoznak, megköszönném



  2. #2
    Bölcs yatoo logója
    Csatlakozott
    09-02-18
    Hozzászólás
    1.842
    Begyűjtött 524 köszönetet
    302 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Ezt mindig az adott oldal szabja meg, hogy milyen feltételekkel lehet átvenni a híreit, keress rá az adott oldalon, ha nincs megjelölve akkor írj nekik egy levelet és kérdezd meg, sok felesleges macerától és utólagos munkától, illetve perköltségtől mentesülsz ha előre felkészülsz. Minden képnek van jogtulajdonosa aki meghatározza milyen feltételekkel vagy mennyiért lehet őket használni. A cikkeknél ha átírsz egy hírt akkor nem vagy köteles feltüntetni még a forrást sem, ha az nem egy egyedi dolog ahol ez nincs szintén megszabva. Más hírportálokról átvenni híreket akár egy az egyben akár csökkentett terjedelembe nincs túl sok értelme, mert egyedi tartalom nélkül nem fogsz sehova sem jutni a keresőben.



  3. #3
    Tag
    Csatlakozott
    11-10-28
    Hely
    Budapest
    Hozzászólás
    67
    Begyűjtött 2 köszönetet
    2 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Idézet sparcohu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Felvetés:
    Van mondjuk egy külföldi sportoldal, ahol van egy hosszú hír valamiről. Én ebből amit fontosnak tartok saját szavaimmal kb. (de azért nyilván sok szó megmarad belőle) átírokm a saját weboldalamra. Beleköthetnek valamibe? Illetve ha mondjuk a cikk jó részét raknám a saját oldalra, akkor forrásmegjelöléssel jó lehet?
    Ha még le is fordítod és néhány dolgot kihagysz belőle, akkor szerintem esélytelen, hogy bárki plágiummal vádoljon. Ha meghagyod eredeti nyelven, akkor már jobban kell figyelni és ekkor érdemes a forrást is megjelölni.



  4. #4
    Képszerkesztő Csurga logója
    Csatlakozott
    10-10-17
    Hely
    Hmvhely
    Hozzászólás
    1.101
    Begyűjtött 317 köszönetet
    206 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Mi tesz valamit saját szellemi termékké?

    Elég kevés dologtól az lesz, mivel nagyon kaotikus a net. Nem kell félni, át kell szabni a cikket esetleg keresel hozzá másik képet, vagy átalakítod és 99,9%, hogy semmi gondod nem lesz belőle.
    Ha másolod, akkor úgyis te szívod meg, mivel hátra leszel rangsorolva.

    Ha van forrásmegjelölés akkor meg pláne semmi gondod nem lehet, maximum megkérhetnek(!), hogy vedd le a cikket, amit szintén nem muszáj megtenned (ilyenkor jön a jogi herce-hurca).

    Mondhat bárki bármit, nehéz érvényesíteni a jogokat ilyen esetekben és nem is szoktak vele vergődni, még azok a weblapok sem, akik megtehetnék...


    "Galaktikus logók, arculat, weboldalak a KKV-számára!"
    stargeckos.com

  5. #5
    scs
    Vendég

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Idézet Csurga eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ha van forrásmegjelölés akkor meg pláne semmi gondod nem lehet, maximum megkérhetnek(!), hogy vedd le a cikket, amit szintén nem muszáj megtenned (ilyenkor jön a jogi herce-hurca).
    Ez nagyon félrevezető és pontatlan megfogalmazás.
    Nem minden esetben használhatsz bármit sima forrásmegjelöléssel, pláne nem egy egész cikket! A legtöbb esetben bizony kell a beleegyezése hozzá. És nem csak megkérhetnek, hogy vedd le, hanem ha mondják, hogy vedd le, akkor le kell venned. (Akadnak persze kivételek.)
    Számít pl., hogy milyen jellegű a cikk (napi témákról szóló cikkek sokszorosíthatóak, de más cikkeknél már csak részletet közölhetsz és a teljes cikket nem veheted át egyáltalán még forrás és szerző megjelölésével sem, a szerző beleegyezése nélkül). Számíthat, hogy anyagi haszonszerzésből csinálod-e, avagy más célból (ha a honlapból pénzt szerzel, az máris anyagi haszonszerzés). És még pár dolog van, ami befolyásolhatja a dolgot.
    De azt semmiképpen ne jelentsük ki, hogy ha a forrást megjelöli, akkor boldog-boldogtalan másolgathat bármit. Mert nem igaz.
    A törvényt itt találhatod (a kapcsolódó részek a 34-41.§-ban találhatóak - A szabad felhasználás esetei):
    1999. évi LXXVI. törvény - a szerzői jogról



  6. #6
    Képszerkesztő Csurga logója
    Csatlakozott
    10-10-17
    Hely
    Hmvhely
    Hozzászólás
    1.101
    Begyűjtött 317 köszönetet
    206 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Idézet scs eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ez nagyon félrevezető és pontatlan megfogalmazás.
    Nem minden esetben használhatsz bármit sima forrásmegjelöléssel, pláne nem egy egész cikket! A legtöbb esetben bizony kell a beleegyezése hozzá. És nem csak megkérhetnek, hogy vedd le, hanem ha mondják, hogy vedd le, akkor le kell venned. (Akadnak persze kivételek.)
    Ne forgassuk ki egymás szavát, arra gondolt a kérdés feltevő, hogy átírt cikkek esetén. (Mi számít saját szellemi terméknek, Mi az ami bizonyítható...)

    Idézet scs eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Számít pl., hogy milyen jellegű a cikk (napi témákról szóló cikkek sokszorosíthatóak, de más cikkeknél már csak részletet közölhetsz és a teljes cikket nem veheted át egyáltalán még forrás és szerző megjelölésével sem, a szerző beleegyezése nélkül). Számíthat, hogy anyagi haszonszerzésből csinálod-e, avagy más célból (ha a honlapból pénzt szerzel, az máris anyagi haszonszerzés). És még pár dolog van, ami befolyásolhatja a dolgot.
    De azt semmiképpen ne jelentsük ki, hogy ha a forrást megjelöli, akkor boldog-boldogtalan másolgathat bármit. Mert nem igaz.
    A törvényt itt találhatod (a kapcsolódó részek a 34-41.§-ban találhatóak - A szabad felhasználás esetei):
    1999. évi LXXVI. törvény - a szerzői jogról
    Ezzel teljes mértékben egyetértek, ha egy teljes cikket másolunk. Viszont ha átírunk (olyan szinten is át lehet dolgozni valamit, hogy az saját szellemi termékké válik) akkor annak a forrása már nem feltétlen bizonyítható. A trükk ott van, hogy rendesen át kell dolgozni. Sajnos a Magyar jog nem nagyon biztosít ilyen esetekben védelmet. Szerzői jog ide vagy oda. Persze megtámadható egy ilyen cikk is, azonban nem éri meg, mivel olyan kevés esély van a győzelemre.

    Nem akarok senkit biztatni cikkek átírására (habár egész sokan csinálják az országban),​ viszont a kérdésre elmondtam a személyes véleményem.



  7. #7
    Bölcs Pityu logója
    Csatlakozott
    08-07-04
    Hely
    Budapest
    Hozzászólás
    1.561
    Begyűjtött 448 köszönetet
    328 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Azt gondolom, hogy átfogalmazva, forrásmegjelöléssel átvehető egy cikk. De szerintem a forrás feltüntetése amúgy is etikus dolog. Ha már valaki dolgozott vele, utána ment dolgoknak, akkor megérdemel annyit, hogy megemlítsd a cikkben.

    Megpróbálok példát írni.
    Sportoldalról volt szó. Szeretnék írni az Angol - Magyar 6:3-ról Evidens, hogy - már csak koromnál fogva sem - saját tapasztalataim nincsenek a meccsről, valahonnan át kell vennem az anyagot hozzá. Ez életszerűen számomra úgy néz ki, hogy kinyitom a korabeli újságokat és összedolgozok egy cikket pontos forrásmegjelöléssel.
    Ha a középkorról, ókorról akarok írni, akkor ugyanígy, hiszen nem lehettem ott, a személyes élményeimet nem tudom írni. Minden külföldi meccsen, rendezvényen sem tudok ott lenni, így szerintem nem bűn egy cikk átvétele, fordítása, átírása, de a forrás megjelölése elengedhetetlen. Szerintem így az életszerű, de nem vagyok jogász...



  8. #8
    Tag
    Csatlakozott
    11-08-24
    Hozzászólás
    78
    Begyűjtött 3 köszönetet
    3 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Köszi mindenkinek a válaszokat A képeknél meg nézzem meg az adott oldalon pl. zimbio.com, hogy milyen feltételekkel rakhatom ki? Bár google képkereső esetében ez nehezebb, főleg ha egy másik oldalról szedném le, ami már alapból átvette...



  9. #9
    Képszerkesztő Csurga logója
    Csatlakozott
    10-10-17
    Hely
    Hmvhely
    Hozzászólás
    1.101
    Begyűjtött 317 köszönetet
    206 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Idézet sparcohu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Köszi mindenkinek a válaszokat A képeknél meg nézzem meg az adott oldalon pl. zimbio.com, hogy milyen feltételekkel rakhatom ki? Bár google képkereső esetében ez nehezebb, főleg ha egy másik oldalról szedném le, ami már alapból átvette...
    Így van, nem lehet megmondani utólag a forrást (kaotikus az egész), ezért te is élhetsz vele, senki nem fog érte megszólni. Maximum a google, ha majd finomodik az algoritmusa, és tudni fogja melyik volt a forrás.
    Ezért van az, hogy vízjellel védik a képeket. Ami a közhiedelemmel ellentétben láthatatlan is lehet, csak a megfelelő programmal lehet visszahámozni. Viszont a jogi ügyeknél bizonyító ereje lehet.

    Ha nem botlassz ilyenbe, akkor nincs mitől tartanod. Nem azt mondom, hogy ne nézd az oldal instrukcióit a cikk átvételével kapcsolatosan, mert az azért fontos.
    Nekem volt már kép-lopásos ügyem, és ez ellen sokat nem lehet tenni, csak ha fizikailag vízjelet égetünk a képre (illetve rontott minőségben publikáljuk), mint a nagyobb képeladásból élő lapok esetében látható.

    Ezen kívül ami publikus, az felhasználható, ahogy a Google képtartalom alapján történő keresésénél is láthatod.



  10. #10
    scs
    Vendég

    Alapbeállítás re: Képek felhasználása, cikk átvétele

    Idézet Csurga eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ne forgassuk ki egymás szavát, arra gondolt a kérdés feltevő, hogy átírt cikkek esetén.
    Nem lett kiforgatva a szavad. Pontosan arra reagáltam, amit írtál.
    Azt írtad, hogy ha van forrásmegjelölés akkor nem lehet gondja és max. megkérhetik, hogy levegye.
    Namármost ez még átírt cikk esetén is butaság. Ugyanis egyrészt függ a cikk jellegétől, másrészt függ az átírás fokától is.
    Ezért írtam, hogy ne mondjunk már olyat, ami nem igaz és félrevezető.

    Pl.:
    Ha van egy cikk, ami tök egyedi nem csak szövegében, hanem témájában is, azt hiába írod át akármilyen szinten, akkor is átveszed a tartalmat. Teszem azt írok egy cikket arról, hogy tegnap kirándultam Pusztabüdöskén ahol kalandjaim voltak a kacsákkal. Te ezt átfogalmazhatod ahogy csak akarod, teheted olyan egyedivé, ahogy csak kedved tartja - a cikk ennek ellenére is az én pusztabüdöskei kalandjaimról szól, így innentől kezdve ha te is írsz erről egy egyedi cikket, ami ugyanarról a helyről szól, ugyancsak az én kalandjaimról, akkor valójában elloptad a tartalmamat/cikkemet. Ergo joggal követelhetem, hogy levedd, mert az az én saját, külön bejáratú kalandjaimról szól, és én vagyok a szerző is. Nem lesz semmiféle szerzői jogod az én kirándulásommal kapcsolatban.
    Az átfogalmazás/átírás nem feltétlen jelenti azt, hogy saját szellemi termékké válik. Jelentheti, de nem minden esetben! Éppen ezért a forrásmegjelölés sem elég.
    Sőt, a forrásmegjelöléssel éppen azt kinyilvánítod ki, hogy a tartalmat honnan vetted át. Ergo máris elismerted, hogy nem a saját szellemi termékedről van szó! Innentől kezdve meg már fogalmazhatod a cikket úgy, ahogy csak akarod, te magad jelentetted ki a forrás megjelölésével, hogy átvett cikkről van szó.

    Idézet Csurga eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A trükk ott van, hogy rendesen át kell dolgozni. Sajnos a Magyar jog nem nagyon biztosít ilyen esetekben védelmet. Szerzői jog ide vagy oda.
    Lásd fentebb. Ha lehet, ne bátorítsunk már másokat arra, hogy simán fogalmazza át a cikket és utána használja egészséggel, mert ez nagyfokú badarság.
    Minden esetben függ ezer más dologtól is. És bizony a törvény elég jól levédi a szerzőt. Természetesen lehetnek adott esetekben kiskapuk, de nem mondhatjuk, hogy egy sima átfogalmazás (akár ha nagymértékű is) mindenképpen és minden esetben elég, mert nem az.



Oldal: 1 / 4 123 ... UtolsóUtolsó

Könyvjelzők

Hozzászólás szabályai

  • Új témákat nem hozhatsz létre
  • Válaszokat nem küldhetsz
  • Fájlokat nem csatolhatsz
  • A hozzászólásaidat nem módosíthatod
  •