Sziasztok,
Tegnap este sörözgetés közben felmerült egy érdekes kérdés. Mit tekint ideális esetben népszerűnek, használhatónak, érdekesnek a Google egy weboldalon, vagy a célközönségének viselkedésében?
A rangsorolást sokban befolyásolja ugye, hogy egy weboldalt mennyien linkelnek, lájkolnak, említik meg a brand nevet, töltenek el rajta időt.
Na ez mind szép és jó, de bizonyos oldalak témájuktól fogva nem feltétlen kell, hogy sokáig rabolják az ügyfél idejét, ahhoz hogy elégedett legyen.
Mondok rá példát:
Egy beszerző vagyok egy cégnél. Az a feladatom, hogy beszerezzek szöget. Rákeresek a szögre és kapok egy halom webshopot. De nekem nem webshop kell, hanem fizikai bolt, ami egyben nagyker is. Végigmentem néhány shopon és az elérhetőségek vagy impresszum résznél azonnal látom, hogy nekem ez nem megfelelő oldal és keresem a kövit. Ezzel lényegében leminősítem az oldalt. Majd szűkítem a keresést nagykerekre. Én egyből egy telefonszámot szeretnék látni. Ha gyorsan meg van azonnal hívom, már lehet nem is vagyok az oldalon. Mindkét esetben ugyan annyi időt töltöttem a weboldalakon, de más volt az elégedettségem. Nyilván, ha végfelhasználó vagyok, akkor meg az a jó ha sokat keresgélek, olvasok egy kiskereskedelmi webshopon, de keresés tekintetében lehet nem lesz különbség.
De akár még egy csavar a dologban. Kiskereskedelmi shopon keresek szöget. Meg találom álmaim ár-érték arányú szögét és már teszek is a kosárba. Fizetnék. Ekkor veszem észre, hogy nincs személyes átvétel, vagy esetleg aránytalanul drágának találom a szállítást. Vagy nem érem el a minimális rendelési értékhatárt. Elhagyom a kosarat. Elégedetlen ügyfél vagyok, ennek ellenére sok időt töltöttem a shopon, a Google szerint jó az oldal, szerintem meg mérges vagyok.
Mondok más példát:
Duguláselhártás. Szintén egy olyan szolgáltatás, ahol nagyon gyorsan szeretnék megoldást a problémámra. Azonnal kell nekem egy telefonszám. Ha megtalálom, ha nem nagyjából ugyan annyi időt fogok eltölteni a weblapon, de nincs lemérve az elégedettségem.
Sőt, ha ezen indulunk el, hogy mennyire számít az oldalon töltött idő, akkor tegyük fel, hogy elrejtem, vagy megnehezítem az elérhetőség megtalálását. Ezzel húzom a tartózkodási időt. Bosszantom vele az ügyfelemet, ellenben ő kitartó és keres. Megnéz sok aloldalt, ketyeg az idő. A Google "primitív" értelmezése szerint az ügyfelem elégedett, mert nem hagyta még el az oldalt, valójában meg már ketté törte az asztalt.
Nektek mi a véleményetek arról, hogy a Google mennyire képes felismerni, hogy egy adott oldal mennyire releváns a kereséseket illetően, illetve mennyire képes a fenti példák alapján mérni azt, hogy mennyi idő szükséges ahhoz, hogy elégedett ügyfél legyen egy látogatóból?
Továbbá, hogy ebből esetleg mérhető-e az SEO szakember nézőpontjából, hogy megérie bizonyos témákban tevékenykedni?
Ha veszünk egy rossz minőségű oldalt szolgáltatás témakörben és az oldal rossz minősége az ok, hogy az ember sokat keres rajta az vajon előnyt jelent-e számára egy ergonomikus, igényesen és tudatosan felépített weboldallal szemben, ahol minden adat 0, vagy 1 kattintásból elérhető? Ebben az esetben még az is lehet, hogy az ergonómia a SEO ellensége lesz a Google irányelveinek ellenére.
Könyvjelzők