Azt nem mondtam, hogy nincsenek elrontott nagy márkanevek: Benetton, Tiffany, Winston, Elle, Otto
Mert vannak. Ezek többségét még akkor alapították, mikor a marketing gyerekcipőben járt, és ált. valamelyik kedvesük, szerelmük, feleségük vagy gyermekük nevét adták a cégnek. Meg is bánták, hidd el.
"Attila titka" azért nem jó, mert minden második embernek van Attila ismerőse. És ezáltal kapcsolódik a márkaneved más képzethez. Ha engem egy Attila nevű rokonom átvert, megcsalt (nem, mert én is férfi vagyok), megölte az anyámat: Attila titka terméked akkor sem fogom megszeretni, ha ingyen adod. Még azelőtt ellenérzést váltana ki belőlem, mielőtt próbát tennék vele... ez milyen márka már???
Otto márka: ez melyik a Tóth Ottó (kabaré) vagy a szomszéd asszony kissé ütődött gyereke? Érted, nem? Van egy képzet hozzá társítva a te fejedben is.
Azért mert egy vagy több példát tudsz mutatni értelmes-szó világmárkára, attól az még lehet rossz. Ezáltal drága és költséges lesz a marketing ahhoz a márkához viszonyítva, mikor az embereknek más nem jut róla az eszedébe, mint csak a te márkád. Példa 2 az elrontott márkákra: helységnév márka, mint pl. Borsodi, Kőbányai, Soproni
Azért mert ezek vezető hazai sörmárkák, attól még elrontottak. Mert a Borsodi csak borsodban működhet 90%-os hatékonysággal. Somogy megyében már csak az emberek fele (azaz 50%-os hatékonysággal), vagy kevesebb szereti, mert a Borsodi névnek egyéb más "jelentése" is van. És nem éppen a legjobb jelentése. Ezeket a márkanevek akkor találták ki, amikor még azzal a szó jelentésével sem voltak tisztában, hogy marketing. Nem is létezett marketing.
Csernobil sörmárka is rossz lenne ugye?, hiszen már a fejedben társítva van valamihez (ami ráadásul negatív). Sokaknak ilyen, vagy ehhez hasonló ellenérzése van a Borsodi jelzőre is. Az én fejemben pl. a kőbányai sör valamilyen "munkás" sör érzelemmel társul. Sosem lesz számomra prémium sör. Hogy nem akar az lenne? Hagyjuk már... hiszen ezáltal árversenyre kényszerű, ami a lehető legrosszabb egy márkának. Nincs felemelő érzése, és ezzel a saját sírját ásta meg. Külföldön (ahol ennek a szónak, hogy Kőbányai vagy Borsodi, nincs jelentése) hamarabb keresettebb és ezáltal drágább márkát csinálok belőle, mint idehaza. Miközben az alapanyag és előállítási költséges azonos lenne az itthon árusított termékkel.
Könyvjelzők