Brand domain vs Kulcsszavas domain
Korábban több hozzászólásban is olvastam, hogy ki hogyan látja a Brand domain és a Kulcsszavas domain választását. Gondoltam indítok neki egy külön témát, hogy jelen pillanatban én hogyan látom ezek fontosságát, és ti majd véleményezitek vele szemben az álláspontotokat. Azt hozzá kell tennem az elején, hogy Brand domain névvel nem rendelkezem, ezért felőle csak a megfigyeléseimre hagyatkozhattam. A példámban, remélem nem haragszik meg rá, de egy fórum tag (esotanc) oldalát fogom felhozni, ugyan is az ő topikjában merült fel ez a téma igazán.
„Bárkinek, bármilyen véleménye is legyen az egyes domainekről, de egyben biztosan közös nevezőn leszünk, hogy a megválasztása kulcsfontosságú. Új weboldal esetén érdemes is mindjárt a legelején ennek a kiválasztásával kezdeni.”
3 féle domain létezik (nekem elsőre ennyi ugrott be):
- brand domain (esotanc.hu)
- kulcsszavas domain (idojaras.hu)
- mix domain, azaz a kettő ötvözve (esotancidojaras.hu)
„Az alább olvasható meglátásaim új domain esetében értendők, és nem már egy több éve futó oldalra.”
Mikor lehet jó választás a Brand domain?
Nagyon nehéz eset. Én úgy látom, hogy azok a Brand domainek sikeresek igazán fontosabb kulcsszavakra, akik kiemelkedő szolgáltatást nyújtanak (időjárás szóra: met.hu; koponyeg.hu; idokep.hu, az adott kulcsszóra az idojaras.hu csak a 4. helyen áll), vagy éppen már régóta a piacon vannak (Sanoma, Index és Lapcom csoport, stb.) vagy új oldalak esetében azok, akik irdalmatlan mennyiségű pénzt áldoznak hirdetésekre (Adsense, Facebook) és offline reklámokra (Blikk és Bors napilapok, Kereskedelmi tévék nyereményjátékai). Néhány példa az ilyen jellegű weboldalakra, akik nagyon gyorsan futottak be, főleg kuponos oldalak: Nemaradjle.hu, Egyutt.hu és a többi. Azért a nagy médiabirodalmaknak se minden fenékig tejfel, ugyan is rengeteg oldaluk van mínuszban, amit csak is azért hoztak létre, hogy a konkurenciával a lépést tudják tartani. Tehát önmagában a Brand domain is kevés, ahhoz még jó tartalom, és legfőképpen látogató kell, hogy társuljon. Nem olyan régen éppen a Google szüntette meg 10 szolgáltatását, amik nem hozták a várt eredményeket. Zárásképpen, azt kell mondjam, nagyon nehéz feladat előtt el az, aki 1 Ft-ból, csak a saját munkáját beleőlve szeretne egy Brand domainet felfutatni egy fontos, keresett kulcsszóra. Persze nem lehetetlen. Sokan tudták már megelőzni a Lap.hu oldalait is kiemelkedő kulcsszavakra.
Mikor lehet jó választás a Kulcsszavas domain?
A kérdésre a válasz: ha valaki viszonylag rövid időn belül szeretne keresett kulcsszóra (időjárás) előbbre jutni, és nem szán rá az oldalának népszerűsítésére (fizetős PR cikkek) éves szinten százezreket, vagy éppen milliókat.
Mikor lehet jó választás a Mix domain?
Nagyon sok esetben jó választás lehet a Brand és a Kulcsszavas domain ötvözése (esotancidojaras.hu), már ha erre lehetőségünk van, mert előfordulhat, hogy a kettőt összerakva egy elég hosszú domain jön ki. Az is örök dilemma, hogy melyik is kerüljön előre. A brand vagy éppen a kulcsszó a domain névben? Esőtánc esetében a fordítottja (idojarasesotanc.hu) sajnos elég értelmetlenre sikerül, neki nem sok választása marad. Esőtánc esetében az időjárás előrejelzés kulcsszóra, a kereső a domain névben lefogja az időjárás szót, ezért jó választás lehet számára a Mix domain megvásárlása.
Érdemes-e spórolni néhány ezer forintot a domain megvételekor?
A válaszom röviden: Nem. És mindjárt kifejtem, hogy miért, és bemutatom azokat, akik nem is a spórolás végett, hanem egyszerű figyelmetlenségből ennek áldozatai lettek. A győri székhelyű Lapcom csoport (bazar.hu; hasznaltauto.hu; kisalfold.hu) is áldozatul esett annak, hogy weboldaluknak (ingatlanbazar.hu), nem foglalták le anno a com-os változatát. Azt tudni kell róluk, hogy Nyugat-Magyarország legnagyobb fizetős ingatlanos portálját működtetik. A lényeg, hogy ezt valaki kihasználta, és a com-os változatra felhúzott egy gyenge minőségű oldalt, és az Adwords-el toborozza rá a hirdetőket. Az oldalt egy offshore cég üzemelteti, már a TV-ben is többször szerepeltek. A weboldal 30 napra ingyenes hirdetési lehetőséget kínál, ami aztán utána automatikusan fizetősé válik, és a cég a számlát küldi is ki. A hirdetést semmilyen módon nem lehet törölni, és a céggel se lehet felvenni a kapcsolatot. Ott tart az egész, hogy évek óta pereskednek, de a weboldal azóta is zökkenőmentesen működik. Azt hiszem, nem kell bővebben kifejtenem, hogy ez mekkora presztízsveszteség nekik.
Ha a Szallas.hu anno megvette volna az ékezetes domain nevet, akkor nem lennének ilyen problémái:
_http://www.domainabc.hu/aktualis/szallas-hu-szallasfoglalas/1803/
Meglátásom, zárszó:
Tény, egyre nehezebb jó kulcsszavas domaint választani (főleg .hu toldalékkal), és amiket visszadobálnak, azokat is többnyire a domain regisztrátorok viszik el, de még mindig lehet találni kibúvót. Gyorsabb, látványosabb előrekerülést jó kulcsszavas domain névvel viszonylag könnyebb produkálni, mint egy brand domain név esetében, de ez csak is a saját meglátásom, ezért kéretik fenntartásokkal kezelni!
Hasonló témák:
Könyvjelzők