Nem tudom hányan használtok ilyen szolgáltatást, de mi rendszeresen használunk heat- és scrollmap teszteket a különböző A/B tesztekhez, legyen az organikus vagy fizetett érkezési oldal. Annak ellenére, hogy a Google Analytics is mutat hasonló oldalelemzést, érdemes néha ezeket a teszteket is lefuttatni, mert a GA nem ad ennyire teljes képet arról, hogy mi is történik az oldalon. A GA-val szemben ezek a hő- és scrolltérképek rendkívül látványosak és pont erre van szükség amikor a kliensnek egy konverzió optimalizálás csomagot kellene eladni. A GA nem prezentál ilyen látványosan és a hőtérkép egy olyan "varázsszó", amire az emberek odafigyelnek és érdekesnek találják.
A heatmap (hőtérkép) azt mutatja, hogy az oldalon belül hova kattintottak a látogatók és a színek a kattintások arányát mutatják, azaz a meleg színek azok a területek, ahova sok kattintás érkezett, a kékes terület, ahova kevés és a szürkés alapszín azt mutatja, hogy oda nem érkezett kattintás. Amennyiben fontosak a számok, a hőtérképet át lehet váltani overlay nézetbe is, ahol pontosan megmutatja az adott területre érkezett kattintások számát. Ebből ki lehet számolni, hogy egy adott terület mennyi kattintást visz el, sőt confetti módban szűkíteni lehet a kattintások ábrázolását pl. ország, napszak, kereső, oprendszer, stb szerint.
Az alábbi hőtérképet a kapcsolati oldalon futtatjuk, mert azt sejtjük, hogy konverziók vesznek el a hosszú form miatt. Lehet látni, hogy melyek azok a mezők, amiket a látogatók kitöltenek és melyek azok, amiket kevésbé. Ez utóbbiak közül kiválasztjuk, hogy melyek nem feltétlen szükségesek, majd rövidebbre vágjuk az egész formot, hogy ne tűnjön ijesztően hosszúnak és bonyolultnak.
Ez a hőtérkép egy online bolt főlapja és érdekes volt látni, hogy mennyien kattintanak a keresésre, mely bannerek a legérdekesebbek az oldal tetején, valamint hogy a látogatók használnak egy olyan funkciót az oldal alján, amiről mindenki azt gondolta, hogy teljesen felesleges. Ezt egyébként a GA nem is mutatja, mert CSS-ről van szó.
A scrolltérkép (szép magyar szó) azt mutatja, hogy az oldal mely részén töltötték az időt az felhasználók. Ez mutatja, hogy mennyi időt töltenek az oldal tetején, közepén és hogy legörgetnek -e az oldal aljára. A színek hasonlóak a hőtérképhez, azaz a meleg színek mutatják az oldal "legtöbbet nézett" részét.
A kapcsolati oldalon látszik, hogy a látogatók egyből legörgetnek a formhoz és nem törődnek az oldal tetejével és aljával. Ha valami fontos CTA-t (call-to-action) kellene elhelyezni az oldalon, akkor azt a form "fehér" részének jobb oldalán helyezném el. Pl. a jelenlegi banner épp azt mutatja, hogy nulla százalékos hitelre megkapják a kölcsönt és ezt tuti látják, mert itt töltik el a legtöbb időt.
Az alábbi scrolltérképen látni, hogy a főoldal alja kevesebb mint 25%-ot ér el, úgyhogy oda nem raknék fontos funkciókat vagy üzeneteket (call-to-action).
Ezek a tesztek a Crazy Egg szolgáltatással készültek, ami nem túl drága szerintem, megéri futtatni a fontos oldalakon.
Könyvjelzők