Oldal: 2 / 16 ElsőElső 123412 ... UtolsóUtolsó
Eredmény: 11 - 20 (152) összesen

Téma: A negyedik ipari forradalom

  1. #11
    Törzsvendég
    Csatlakozott
    12-10-03
    Hozzászólás
    150
    Begyűjtött 63 köszönetet
    51 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Érdekes dolgok ezek a gépek. És most olyan gépekre gondolok, amik (vagy amiknek az elődei) léteznek az 1960-as évektől. Mondok egy példát. Van a környéken egy jól menő asztalos üzem, sok milliós havi bevétellel. Viszont nem használnak gépeket. Szerszámokat persze igen, sőt nagy szerszámgépeket is, de nincs például lapszabász gépük , vagy egyéb CNC gépük ami gyorsítana a munkán. Mindent kézzel, a hagyományos szerszámgépekkel készítenek.

    A tulaj egy beszélgetés közben elárulta, ha nem is mondta ki nyíltan, hogy fél beruházni ilyen gépekbe. A bevétele elbírná, hogy 100 milláért vegyen 2-3 gépet ami minden munkafolyamatot lefed, de nem teszi, mert Ő nem ért hozzá, olyan munkaerőt aki ért hozzá nem találna ennyiért, ha pedig talál is olyan munkaerőt, akkor rizikós hogy elviszi a konkurencia, akinek szintén szüksége van ilyen munkaerőre. Ezért inkább nem vesz ilyen gépet.

    Pedig ezek a gépek nem az elmúlt 10 évben jelentek meg, és nagyon is elterjedtek.

    Szóval ki tudja, lehet hogy mégsem lesz az olyan gyorsan lezajló forradalom, mert biztos sokan vannak ilyenek. Egy-két generációnak szerintem még fel kell nőni ahhoz, hogy a fejlődéstől ne féljenek, vagy kevesebben féljenek mint most.

    Nálam szakmai ártalom az a szemlélet, hogy a gép azért van, hogy könnyítse a munkát, szerintem ez teljesen természetes dolog. Informatikusként és programozóként amit csak lehet a gépre bízok a napi munkavégzésben, hogy tehermentesítsem magam. Az üzemeltetésben nagy hasznát veszem, rengeteg idő felszabadul amit másra fordíthatok. Mondjuk más problémák megoldására, de olyan is előfordul hogy inkább lazításra.

    Viszont azt is látom, hogy 100-ból 99-en rosszul használják a technikát. Sok cégnél csak nyűg, nem tudják használni, csak azért viszik gépre az adatokat mert ez a szokás és buták hozzá, hogy valamit előkerítsenek egy kereséssel, vagy összegezzenek egy jól irányzott lekérdezéssel. Így aztán hiába van gép, a gyenge képességű munkaerő miatt egy ember helyett három kell ahhoz, amit 20 éve papír alapon egy is vígan elvégzett. Itt a fejlődés fordított. És sajnos egy 40-50 feletti, aki még nagyjából 20 évig visszatartja a fejlődést nem fog tanulni, kézzel lábbal tiltakozik ellene. És sajnos nem csak 20 évig tartja vissza a fejlődést, mert a fiatalokat is ezek az emberek tanítják be, akik így szintén buták lesznek használni a már régóta adott technikát és ők is visszahúzzák majd a fejlődést.



  2. #12
    Bölcs
    Csatlakozott
    08-10-05
    Hozzászólás
    1.162
    Begyűjtött 147 köszönetet
    118 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Idézet huntR eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Szóval ki tudja, lehet hogy mégsem lesz az olyan gyorsan lezajló forradalom, mert biztos sokan vannak ilyenek. Egy-két generációnak szerintem még fel kell nőni ahhoz, hogy a fejlődéstől ne féljenek, vagy kevesebben féljenek mint most.
    Egy kisebb léptékben elmehet, ahol egy cég valami helyi igényeket szolgál ki, és ezért nincs érdemi konkurenciája a nagyobbaktól, de nagy cégek ezt már nem engedhetik meg maguknak, ott gyors lesz a változás.

    Pl. feljebb az önvezető autók voltak említve. Ezeknél pl. sokan nem veszik figyelembe, hogy nem szükséges teljesen önvezető autó, már az is nagy változást fog hozni, ha a kamion az autópályán tiszta úton (nem hóviharban) el tudja vezetni magát. Most ugye egy sofőr napi 9 órát vezethet csak, de ha a kamion elvezeti magát az autópályán, és a sofőrnek csak az utolsó, autópályán kívüli szakaszon kell átvennie a vezetést, akkor 24 órában is mehet akár a kamion, mert a sofőr úgyis csak az idő töredékében vezet (az út nagy része az autópályán zajlik).

    Ebben az esetben, ha akár csak részleges önvezetés van, egy cég nem egedheti majd meg magának, hogy napi 9 órás sofőröket alkalmazzon, ha a konkurencia éjjel-nappal fog tudni szállítani. Kénytelen lesz átállni ő is.



  3. #13
    Törzsvendég
    Csatlakozott
    12-10-03
    Hozzászólás
    150
    Begyűjtött 63 köszönetet
    51 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Erre akartam rávilágítani. Az ipar számos területén ma is elmondhatjuk, hogy nem engedheti meg magának hogy lemaradjon, 10-ből 8 mégsem fejlődik.
    Miért pont önvezető autókkal lenne másképp.

    Például évek óta van az amazonnak drónos kiszállítása, a GLS mégis működik sofőrökkel és autókkal. Valahogy nem rohantak drónokért, és még sokan mások sem.



  4. #14
    ɯopǝǝɹɟ Freedom logója
    Csatlakozott
    09-11-02
    Hozzászólás
    5.974
    Begyűjtött 2.174 köszönetet
    1.396 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Társadalmi/emberi/közgazdasági evolúcióban nem működő modell hogyan tud életben maradni?

    Tényleg nehezen kitalálható forgatókönyv:

    1. Robotizálás - működő modell. Minden happy
    2. Robotizálás - nem működő modell. Betiltják/korlátozzák

    Hasonlóan az ingyen pénzhez:

    1. Korlátlanul pénzt adunk mindenkinek = nem működő modell. Betiltják/korlátozzák
    2. Korlátlanul pénzt adunk mindenkinek = működő modell. Minden happy

    Ingyen energia mindenkinek:

    1. működő modell. Minden happy
    2. nem működő modell. Betiltják/korlátozzák



  5. #15
    Bölcs
    Csatlakozott
    08-10-05
    Hozzászólás
    1.162
    Begyűjtött 147 köszönetet
    118 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Idézet huntR eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Például évek óta van az amazonnak drónos kiszállítása, a GLS mégis működik sofőrökkel és autókkal. Valahogy nem rohantak drónokért, és még sokan mások sem.
    Rákerestem, hogy mit tud a drónos szállítás:

    "Right now, this super-fast shipping service depends on delivery trucks, and only works if you live fairly close to one of Amazon’s warehouses. This puts limits on not only the number of people who can use the service, but also the selection of items available to prospective buyers."

    Vagyis jelenleg nem elérhető mindenhol, csak a raktárak közelében lakóknak, és ott is csak limitált választékra.

    Míg az önvezető kamion esetén egy meglevő infrasktúra kihasználtsága válna még hatékonyabbá, a kamion egész nap mehetne, nem csak napi 9 órát. A kettő nem összehasonlítható.



  6. #16
    Törzsvendég
    Csatlakozott
    12-10-03
    Hozzászólás
    150
    Begyűjtött 63 köszönetet
    51 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Idézet spontan eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Rákerestem, hogy mit tud a drónos szállítás:
    Míg az önvezető kamion esetén egy meglevő infrasktúra kihasználtsága válna még hatékonyabbá, a kamion egész nap mehetne, nem csak napi 9 órát. A kettő nem összehasonlítható.
    Ez sem igaz ha belegondolsz. A kamion egész nap mehetne az arra alkalmas utakon (ahol elenyésző az egyéb közlekedők részvétele, vagy inkább nulla), amelyek nagyon is lekorlátozzák a hatótávot és a kihasználhatóságot, akár csak a drónoknál a raktár közelsége vagy a teher mérete és súlya.



  7. #17
    Barát ariel logója
    Csatlakozott
    07-07-13
    Hely
    Budapest
    Hozzászólás
    901
    Begyűjtött 125 köszönetet
    88 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Egyszerű példát halottam a napokban az egyik ismerősömtől.

    "Vásároltam egy gránitlap vágó robotot a napokban (50Mill.). Reggeli, meg ebéd szünetet sem tart és éjszaka is dolgozik.
    Öt ember munkáját végzi el, így ha felprogramoztuk 3-4 embert akár el is küldhetek"

    Pár évtized múlva már azok lesznek a slágerszakmák, amiket nem lehet kiváltani robotokkal.



  8. #18
    Törzsvendég
    Csatlakozott
    12-10-03
    Hozzászólás
    150
    Begyűjtött 63 köszönetet
    51 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Idézet ariel eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Egyszerű példát halottam a napokban az egyik ismerősömtől.

    "Vásároltam egy gránitlap vágó robotot a napokban (50Mill.). Reggeli, meg ebéd szünetet sem tart és éjszaka is dolgozik.
    Öt ember munkáját végzi el, így ha felprogramoztuk 3-4 embert akár el is küldhetek"

    Pár évtized múlva már azok lesznek a slágerszakmák, amiket nem lehet kiváltani robotokkal.
    Ennek ellenpontjaként írtam fentebb az asztalosüzemet, ahol viszont nem vásárol a tulaj, mert ő nem ért a géphez és nem tudná használni.

    A Te példádban is ott van a "ha felprogramozzuk" kifejezés. Ha 30 évig ugyanazt a munkadarabot kell gyártani amit felprogramozott, akkor elküldheti az embereket és dolgozhat a gép éjjel-nappal ebédszünet nélkül. Ha viszont minden munkadarab más, akkor azt a 3-4 embert inkább átképezni kellene, hogy minden munkadarabhoz fel tudják programozni a gépet, hogy az folyamatosan dolgozhasson. Emellett ugye ott van a karbantartás, szerszám pótlás, a gép ellátása alapanyaggal, a kész munkadarabok elszállítása a géptől stb...

    De ha tényleg felszabadul 3-4 ember, akkor azoknak lehet más munkát is adni, ami szintén bevételt termel.

    Nekem legalábbis a legutolsó gondolatom volna az elküldés, mert semmi nem indokolja.



  9. #19
    Bölcs
    Csatlakozott
    08-10-05
    Hozzászólás
    1.162
    Begyűjtött 147 köszönetet
    118 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Idézet huntR eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ez sem igaz ha belegondolsz. A kamion egész nap mehetne az arra alkalmas utakon (ahol elenyésző az egyéb közlekedők részvétele, vagy inkább nulla), amelyek nagyon is lekorlátozzák a hatótávot és a kihasználhatóságot, akár csak a drónoknál a raktár közelsége vagy a teher mérete és súlya.
    A kamionoknál a hosszabb távú szállításra gondoltam, nem a házhozszállításra, ahol az út nagy része autópályán megy. Ezt a részét a vezetésnek könnyebb lehet automatizálni, mint a városi forgalmat. Amíg a kamion az autópályán vezet, addig a sofőr aludhat a fülkében, és a kocsi felébreszti, ha le kell térni az autópályáról.

    Így jóval többet mehet 9 óránál, mert nem kell külön megállnia a sofőrnek. Ha ez megvalósul, akkor erre igen gyorsan át fognak állni, mert aki folyamatosan tud szállítani, az előnyben lesz azokkal szemben, akik csak időszakosan, napi 9 órában tudnak.



  10. #20
    Törzsvendég
    Csatlakozott
    12-10-03
    Hozzászólás
    150
    Begyűjtött 63 köszönetet
    51 hozzászólásával

    Alapbeállítás re: A negyedik ipari forradalom

    Idézet spontan eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A kamionoknál a hosszabb távú szállításra gondoltam, nem a házhozszállításra, ahol az út nagy része autópályán megy. Ezt a részét a vezetésnek könnyebb lehet automatizálni, mint a városi forgalmat. Amíg a kamion az autópályán vezet, addig a sofőr aludhat a fülkében, és a kocsi felébreszti, ha le kell térni az autópályáról.

    Így jóval többet mehet 9 óránál, mert nem kell külön megállnia a sofőrnek. Ha ez megvalósul, akkor erre igen gyorsan át fognak állni, mert aki folyamatosan tud szállítani, az előnyben lesz azokkal szemben, akik csak időszakosan, napi 9 órában tudnak.
    Értem mire gondoltál, úgy látom Te nem akarod érteni én mire gondolok. Meggyőződésem, hogy a mai állapotok szerint ennek semmi akadálya nem volna. Egyetlen tényező az ember. Nem lehet gépi sofőröket összeengedni emberi sofőrökkel az utakon. Vagy csak az egyik, vagy csak a másik. A kettő együtt nem működhet.

    Sok elvi és jogi kérdést vet fel, sok a hiba tényező, főleg emberi oldalról.
    Lehet a kötött pályás közlekedést automatizálni gond nélkül, vagy akár a légi kiszállítást például drónokkal. Sőt, lehet a kettőt ötvözni is, például kisebb helyi raktárakba robot vonatok szállítják az árut, ott robot targoncák rakodják és drónok viszik házhoz. De sem kamiont sem semmi egyéb önvezető járművet nem lehet emberek közé engedni.

    Azt is megmondom miért. Például mi történne, ha egy emberi reakció miatt az autópályán kivasalna téged egy robot kamion. Mert a robot kamion hiába tartja a követési távolságot, te ember vagy és buta, és elévágsz és valamiért vészfékezel, a robot kamion meg a sok tonnájával hiába fékez konzervdobozt csinál belőled.



Oldal: 2 / 16 ElsőElső 123412 ... UtolsóUtolsó

Könyvjelzők

Hozzászólás szabályai

  • Új témákat nem hozhatsz létre
  • Válaszokat nem küldhetsz
  • Fájlokat nem csatolhatsz
  • A hozzászólásaidat nem módosíthatod
  •