Ahhoz, hogy a jelenleginél nagyobb autóforgalom legyen (azt hiszem, ez volt a kiinduló állítás), a bérautónak nem a tömegközlekedésnél, hanem a tömegközlekedés jelenlegi alternatíváinál (saját autó fenntartása, taxival utazás) kell olcsóbbnak lennie. Azoknál pedig olcsóbb lesz.
Onnantól beindulhat az ördögi kör: a tömegközlekedést már most is szubvencionálni kell; csökkenő forgalom mellett még nagyobb pénznyelő lesz. Ha ezt ellensúlyozandó megdrágítják, akkor meg csak tovább csökken a forgalma.
Egy ponton túl lehet, hogy a tömegközlekedés egész egyszerűen nem lesz versenyképes csomag (ár + kényelem + gyorsaság) egy, a tipikus tömegközlekedési vállalatnál bizonyára jóval hatékonyabban üzemeltetett bérautó-hálózattal szemben. Főleg ha feltételezzük, hogy nagyforgalmú útvonalakon a bérautó-üzemeltető is futtathat - kedvezményes díjú, ugyanakkor nem menetrendhez, hanem pillanatnyi igényekhez igazodó - kisbuszokat; bizonyára nem lesz előírva, hogy csak ötszemélyes személyautók lehetnek a flottájában.
Egyébként sok esetben élből olcsóbb lenne a tömegközlekedésnél, ugyanis a budapesti tömegközlekedés díjstruktúrája tragikus. Például nekem BKV-bérlet nélkül 1200 Ft-ba kerül akár kerületen belül(!) is egy oda-vissza út valahová, ahová nem visz tőlem közvetlen buszjárat; ugyanezt az utat garantáltan gyorsabban, kényelmesebben és olcsóbban fogom megtenni egy bérelhető önvezető autóval.
A taxizás díjával amúgy várhatóan nagyságrendileg sem lesz egy kategóriában az önvezető bérautó várható díja, mert a taxiban az egyik legnagyobb tétel az élőerő, aki benne ül a kocsiban vezetőként, és a teljes megélhetését a taxivezetésnek kell kitermelnie. Az önvezető autóban ő már nem lesz benne.
Van. Ott, ahol már a változó költségeket (elsősorban: benzinköltség) sem termeli ki az autó működtetése. Ilyen alacsony ár vélhetően nem fogja fenyegetni az üzemeltetőket; adott útra eső benzinköltség + fajlagos karbantartási költség árában valószínűleg mindig lesz utas.
Könyvjelzők