Tárgy: tájékoztató a számlák kézbesítési módjának megváltozásáról
2014. január 1-jétől lényeges változásokat vezetünk be a befizetésekről kiállított számlák kézbesítésében.
A díjfizetések teljesítéséről kiállított számláinkat ezentúl nem postai úton, hanem pdf fájlformátumban, e-mailben továbbítjuk ügyfeleink e-mail címére.
Figyelem, ez a változás nem az úgynevezett "e-számlázás"-ra történő átállást jelenti, hanem továbbra is papíralapú számlázás marad, csak a számla kinyomtatása kerül át Önökhöz. (Mivel az elektronikus úton, számlázóprogrammal készült számla aláírás és bélyegző nélkül is érvényesnek tekintendő, valamint megszűnt a számlák "eredeti" és "másolat" státusának megkülönböztetése is.)
Tehát, a számla továbbra is
csak papírra kinyomtatva lesz érvényes, de a pdf-fájlformátumban történő megőrzése igen egyszerűvé és könnyűvé teszi az esetleg elveszett, megrongálódott számláról történő másolat azonnali pótolhatóságát is.
Természetesen, ha valakinek nincs lehetősége - például, nyomtató híján - a számla kinyomtatására, és ezt e-mailben jelzi az ügyfélszolgálatunknál (), elküldjük a számlát hagyományos levélpostai úton.
Az alábbiakban röviden ismertetjük a változást lehetővé tevő jogi hátteret:
A számlázó programokra vonatkozó
hatályos jogszabályokat a többször módosított
24/1995. (XI.22.) PM rendelet tartalmazza.
A
példányokra vonatkozó előírásokat a rendelet 1/F. § pontjának (1) bekezdése érintette (szabályozta), amely az alábbi változásokon ment keresztül:
- 2010.04.01-ig volt hatályos (régen minden számlapéldányt sorszámozni kellett):
"1/F. § (1) A számlázó programnak a számla adattartalmának papírra való nyomtatása során biztosítania kell a) az összes számlapéldány sorszámozását, ha az előállítás az egyes számlapéldányok egymás utáni nyomtatásával történik, illetőleg b) annak feltüntetését, hogy a számla összesen hány példányban készül, ha az előállítás több példányos, összeszerelt és előnyomás nélküli papírra történik."
- 2010.04.01-től 2010.09.27-ig volt hatályos (ELTÖRÖLTÉK a példányszámozást, de meg kellett különböztetni a számla eredeti és másolati példányát):
"1/F. § (1) A számlázó programnak a számla adattartalmának papírra nyomtatása során biztosítania kell, hogy a számla eredeti és másolati példánya egymástól megkülönböztethető és eredeti példányként csak 1 példányban legyen nyomtatható."
- 2010.09.27-én az 1/F.§ pont (1) bekezdés hatályon kívül helyezésével ELTÖRÖLTÉK a számla eredeti és másolati példányainak megkülönböztetését is.
A NAV (APEH) hivatalos honlapján még a 2012-ben megjelent
számlázási szabályokban is megtekinthető, hogy az 5. oldalon az adóhatóság külön kiemelte a következőket: "2010. szeptember 27-től a számlán nem kell feltüntetni, hogy az eredeti vagy másolati példány" (24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 1/F. § (1) bekezdésének hatályon kívül helyezése 2010. szeptember 27-től).
- A számla kötelező adattartalmát többek között a 2007. évi CXXVII. törvény 169.§-a szabályozza. Ezt a törvényt 2013. január 1-től a 2012. évi CLXXVIII. törvény 135.§-a módosítja.
Tehát,
nincsen olyan jogszabály, ami előírná, hogy a gépi úton kinyomtatott számlákat alá kell írni és le kell pecsételni. Annak érdekében, hogy a kinyomtatott számla hivatalosabbnak tűnjön, el lehet látni aláírással és pecséttel, de
a számla ezek nélkül is teljes mértekben érvényes és hiteles. A számlák egyenként történő aláírása és pecsételése eleve lehetetlen lenne az olyan szolgáltatóknál, ahol havi több ezer számlát állítanak ki, többek között ezért sem létezik ilyen szabály.