Az ötlet azért merült fel bennem, mert az elmúlt héten 30 nyomdától kértem be árajánlatokat, és valami szörnyű volt. Már annak, aki válaszolt...
Mivel én is naponta küldök árajánlatokat, a saját tapasztalatomon fogom bemutatni az árajánlat kérés általam használt trükkjeit, azoknak, akik még nem alkalmazzák. Az itt említett dolgokat nem én találtam ki, olvastam őket, illetve hallottam neves magyar és külföldi szakértőktől. De vannak benne saját ötletek is.
Ha árajánlatot írsz, az sose legyen szokványos, sablonszöveg!
Én minden egyes árajánlatomat, amit küldök, legyen az egy kis fellépés, végiggondolom, és személyesen neki írok. Hidd el, ki lehet szúrni, hogy sablon levélről van szó, vagy olyan árajánlatról, ami érezhetően csak neked szól.
Egy árajánlatban nem érdekli a megrendelőt, hogy a céged most ünnepelte a 21. születésnapját. Őt egyvalami érdekli az ár, és a hozzá adott szolgáltatás!
Az árajánlat legyen rövid, lényegre törő!
Nagyon lényeges pont. Szintén saját tapasztalat, hogy amíg hosszú ajánlatot írtam, sokan nem is válaszoltak. Az embereknek ma kevés idejük van. A rövidet nem úgy kell érteni, hogy két mondat, hanem pl. nem 10 oldal. Nyilván szakmája válogatja, hogy mennyi az, amire mindenképpen szükség van.
Ha azt akarod, hogy téged válasszon, ne szégyellj idézni a régi vevőidtől!
Amikor ezt bevezettem, nekem nagyon nagy siker volt, megszoktam, hogy addig, ha tetszik válaszolnak, ha nem, akkor pedig válaszra sem méltatnak. De, ahogy idézetem az árajánlatban, mindenki válaszolt, és általában megrendelés lett a vége. Ez a téma külön topikot is érdemelne, most nem mennék bele.
Nekem az is nagyon bejött, hogy képekkel illusztrálom az árajánlatot. Tehát, amikor egy előadáson ott vagyok, milyen is az, hogy el tudja képzelni. Mosolygós emberek. Saját trükk: Mindig olyan képet küldök, amilyen árajánlatot kér, ha esküvőre, akkor esküvőn készült fellépések fotóit, ha falunap, akkor azt. Szintén nagyon hatásos!
Nyilván nem mindenkinél alkalmazható, de nálam van Coming Soon, tehát, egy rövid előzetes, hogy milyen trükkökre számíthat, videóval kiegészítve.
Tipp: Video alá közvetlenül beszúrni ismét egy idézetet.
Egyvalami viszont lényegében megváltoztatta a fellépések megrendeléseit. Azt hinnéd, hogy mindenki a legolcsóbbat választja. Én is azt hittem, ezért követtem azt a logikát, hogy először a legolcsóbb, aztán a középső, aztán a legdrágább. Valóban a legolcsóbbat választották. Na ezt felejtsd el!
Utaztál már repülőn? Ha igen, biztosan feltűnt, hogy amikor mész a turista osztályra, ami jó hátul van, végigmész először az első osztályon, a kényelmes bőrfotelek kiszúrják a szemed, a plázmatévéről nem is beszélve, ami csak ott van, ott sóvárogsz, miközben mész a helyedre.. Ugyanezt kell csinálni árajánlat adásánál is. Amióta ezt csinálom, a legolcsóbbat nem veszi senki. Személyes tapasztalat, tehát működik.
Írd előre a legdrágább ajánlatodat! Ha nincs legdrágább és tudod, hogy úgysem válasszák, akkor csinálj egyet. Akár fiktív, akár nem, de muszáj. Aztán utána jöjjön egy közepesen drága, és egy nagyon olcsó, amiben semmi nincs benne. A cél, hogy a középsőt válasszák. (Nálam legalábbis, de ezzel lehet játszani, és tesztelgetni)
A barkácsboltban, ha megfigyeled, egy termékből, pl. csavarhúzó, van kitéve 4-5 darab. Te választhatsz, és 90%-ban nem a legolcsóbbat, de nem is a legdrágábbat fogod megvenni, ezt egy szerszámos ismerősömtől tudom. Hanem egy középkategóriásat (vagy te azt hiszed az árak és a reklám alapján, hogy az közép kategória )
Én személy szerint a garanciát is csomaghoz kötöm. Már az meglepő, hogy egy eladóművész garanciát vállal a műsorára (én nem hallottam még ilyet Magyarországon,de bűvészek között tuti nincs, pedig ez lenne a minimum), viszont a drágább verzióban garanciát vállalok arra, hogy ha a közönségnek nem tetszett, akkor ingyen volt. Most mondod magadban, hogy ez nekem miért éri meg, meg, hogy honnan tudom lemérni stb ... Ez maradjon az én titkom, mert bár elenyésző a valószínűsége, hogy a kollégák ezt olvassák, nem szeretnék ötleteket adni nekik
Kérj-e pénzt az árajánlatért? Nagyon megoszlanak a vélemények, hallottam ilyet is, olyat is, én azt mondom, hogy ne. Hiába töltesz el vele sok időt, megy rá energiád, ha az jól meg van írva, akkor téged fog választani. (Mert a többiek nem alkalmazzák ezeket, ezt szinte biztosra veheted, de ha nem vagy benne biztos, minden konkurenciádtól kérj be árajánlatot, Serdült Frigyes néven. Nem célszerű, ha a saját nevedet használod..)
Mindenki nézze meg, hogy a saját szakmájába, ezt hogyan tudja átültetni. Higgyétek el, nagyon hatásos. Amióta tudatosan marketingezek, azóta -és ezt büszkén mondhatom- másfél hónapra előre be van telve a naptáram.
Bízom benne, hogy ki-ki a saját területén, de fogja tudni használni ezeket.
Ha valamivel kiegészítenéd, ne kímélj, jó pap is holtig tanul, vevő vagyok a kreatív ötletekre.
Üdvözlettel,
Marchello
+ Első dolog, ami a megrendelőknek eszébe jut ha meglátnak, hogy ilyen fiatalon tuti nem jó a műsora, sokan ezért nem rendelnek. Ma már minden műsor elégedettségi véleményébe kifejezetten kérem, hogy írják bele ezt is, tehát voltak-e fenntartásaik, és ha igen, most mit gondol. Amióta benne van az árajánlatban, kimondva, a vevő problémája, sokkal inkább rendelnek. Ezt csak azért tudom, mert volt, aki így hívott fel, hogy először félt, de olvasta az árajánlatban XY véleményét, meg látta Z-nél, hogy ügyes vagyok, és akkor szeretné a műsort.
Tanulság: Puhatold ki, mi az, amiért nem tőled rendelnek, mi az a probléma, ami ott van bennük az árajánlat kérésnél, és menj elébe a dolognak.
Hasonló témák:
Könyvjelzők