Azért az ingyen az erős túlzás. Itt a felhasználók a termék. Az alapgondolat az volt, hogy ő a felhasználóknak iránymutatásd ad, és közben legombolja a hasznot. Csakhogy kihasználva azt, hogy egyeduralkodó, a saját termékeire tereli a felhasználókat.
A büntetés (pingvin, panda stb.) pedig nem ingyen látogatókat vett el. A látogatóük az ő rendszerükből nem estek ki azért, mert hozzád nem jutnak el. Hanem a saját termékükre terelődtek. Tehát ahelyett, hogy azt folytatná, ami monopollá tette, helyzetet kihasználva csavar rajta egyet, és másra is megpróbálja ezzel kiterjeszteni a monopóliumát.
Írok egy példát. Van egy városka, ahol lakik sok-sok emberke. Vagy ott Te, aki feltalál egy eszközt, ami megkönnyíti a bevásárlást (mindegy hogy). Semmi mást nem csinál, csak megkönnyíti a bevásárlást. Szépen elterjed a városban az eszközd, lassan mindenki ezt használja a bevásárlásra, Te meg közben raksz ki reklámokat, amikért Neked fizetnek. Eddig tök jó, nyereséget húzol a szolgáltatásodból.
Majd egyszer gondolsz egyet, és nyitsz egy saját bevásárlóközpontot. Eddig nincs gond. De ezután kihasználva azt, hogy mindenki a Te eszkzödet használja, mostantól csak úgy használhatják a bevásárást könnyítő eszközt, ha előtte körülnéznek a Te boltodban. A Te boltodban tegyük fel, gyorsan és könnyen meg lehet találni az árukat, és az ár/érték arány is egész jó, ezért a látogató örül, mert könnyen juthat jó termékhez.
Viszont bármennyire is jó a boltod, a versenyhelyzetet tisztességtelenül befolyásolod, és gyakorlatilag csődbe viszed szépen lassan az összes többi üzletet/üzletláncot, mert az emberek rácuppantak a termékedre egyszer, és már úgy gondolják, enélkül nincs is élet, ezért tovább használják, akkor is, ha nem is tudnak róla esetleg, hogy a másik boltban megkapják ugyan azt, akár még olcsóbban is.
A gond nem azzal van, hogy készítettél egy szuper terméket, nem is azzal, hogy van saját boltod. Hanem azzal, hogy gyakorlatilag a termékedet kihasználva kiszorítod a többieket a versenyből, és kizárólag a saját boltodra tereled a látigatót, így mindenki Nálad fog vásárolni.
A gond itt főleg azzal van, hogyha nem lett volna monopóliumod, és megnyitod a boltot, akkor ahhoz, hogy hozzád jöjjenek a vevők (szabad akaratukból), ahhoz jobbnak kellene lenned valamiben a versenytársaknál. És most attól függetlenül, hogy a Google esetlegesen jó szolgáltatásokat biztosít, ezzel ygakorlatilag belekényszeríti az embereket abba, hogy mindenképp valamilyen szinten használják az ő többi cuccát. Ahogy a fenti példában Te belekényszeríted az embereket abba, hogy a Te boltodban vásároljanak. Pedig lehet, hogy 10%-kal drágábban adsz mindent, mint mindn más bolt, mégis Nálad fognak vásárolni, mert megszokták a kütyüd használatát, és Te gyakorlatilag erőszakkal odatereled őket.
Persze erre lehet mondani, hogy akkor ne használja a kütyüt az ember, ha nem szeretné, ott a bolt, menjen oda vásárolni a másikba. De pont ez a lényeg, hogy a kütyüben nincs alternatívája, így ha használni akarja a kütyüt, muszáj lesz Nálad vásárolnia. Pedig jó eséllyel úgy döntene egyéb esetben (szabad versenyben), hogy a kütyüt is használja, és nem is Nálad vásárol, hanem máshol. Te ebben a szabad döntésében gátolod.
Plusz a látogatók egy része azt sem tudja, hogy mi az a domain vagy mi alapján listáz egy keresőrobot. A G gyakorlatilag teljesen kihasználja az ő tudatlanságukat. Lehet, ha tudnák, hogy A Google ezt csinálja (sőt, erős tippem lenne rá), és értenének hozzá, sokkal kevesebben használnák pl. az időárás megnézésére a Google-t, és inkább bekönyvjelzőznék az időjárási portálokat. Félreértés ne essék, az, hogy a G pénzt szeret a találati listából nem zavar. Az sem zavar alapvetően, ha hirdeti a saját szolgáltatásait. Az zavar, hogy ezt kikerülhetetlenül teszi, a felhasználók képébe belenyomva.
Könyvjelzők