Az URL és a weblapon való navigálás nem mindegy a SEO számára, de a weblap elemei és szerkezete amelyek befolyásolják a SEO-t nem érnek itt véget. Például vegyük az aldomain-eket és az almappákat. Ezek más példák azon szerkezeti elemekre, amelyek befolyásolják a Google találatok sorrendjét. Amig a különbség aközt hogy egy weblap egy aldomainben vagy egy almappában van, nem olyan nagy, vannak olyan esetek amikor tényleg számít hogy aldomain-t vagy almappát használunk.
Az aldomain és az almappa közti különbség
Mielőtt megtárgyalnánk a SEO szempontjából az almappa vagy aldomain előnyét illetve hátrányát tisztázzuk a köztük lévő különbséget.
Alapjában véve amikor aldomain-t használ az URL-je így néz majd ki:
aldomain.domain.com
Láthatjuk, hogy az aldomain neve a domain név előtt jelenik meg. Ez a rész megmondja a Google-nek és a látogatóknak hogy az aldomain tartalma elkülönül a weblap többi részének a tartalmától. Az aldomain tipikusan egy üzleti lapnál indokolt pl. amikor a blog elkülönül a lap többi részétől, és egy aldomain-en van magában.pl. blog.ceglap. A fórumot tartalmazó (és egyebet pl. cikkeket) lapok gyakran elkülönülnek oly módon, hogy a fórum egy aldomain-en van. pl forum. laptartalom.com
Az aldomain-től eltérően az almappák a domain név után helyezkednek el. Mint pl.
domain.com/almappa
A különbség nem pusztán a szintaxisban van. Ezen túlmegy és a tartalommal kapcsolatos. Nincs szabály arra hogy mikor használunk almappát vagy aldomain-t, de alapból amikor a tartalom egy külön lapra tart igényt akkor általában aldomain-t használunk. Amikor a tartalom nem ennyire különbözik a többi résztől akkor almappát használunk. Pl ha egy blogot tartalmaz a webdesign-ról lehetnek külön almappák az útmutatóknak, szabad anyagnak, a művészeti alkotásoknak, de a háttéranyag, és a munkák árusítása egy külön aldomain-en történjen.
Az aldomain-ek előnye a SEO-nál.
Nehéz megmondani, hogy az aldomain-ek használata előnyösebb a SEO szempontjából mert ez sok más tényezőtől függ. Egyik eset amikor haszna lehet a külön domain-nek az amikor több lapon ugyanaz a kulcsszó fordul elő.
A Google általában korlátozza az egy domain-re vonatkozó találatok számát, legalább amig nem nagyon relevánsak, de ezt nem alkalmazza az aldomain-ek részére. Másképpen ez azt jelenti hogy ha van egy domain almappákkal amelyiken van 10 releváns találat, a Google ezekből nem mutat csak 2 vagy 3-at, míg ha 5 aldomain-je van az esély 2-3 találatra aldomain-ként (vagyis 10-15 összesen). Így érdemes ezt alkalmazni nem csak a Google kicselezésére, hogy több találatot mutasson, mert lehet nem működik és elveszített sok időt és energiát.
A másik előnye az aldomain-nek a SEO szempontjából az hogy a kulcsszavakat elhelyezheti az aldomain-ek címeként. Ez különösen akkor nagyon jó, ha a fő domain nem tartalmazza ezeket. Pl amikor a lap úgy néz ki hogy egeszseg.com aztán sok anyag szól a függőségről, olyankor érdemes egy külön aldomain-t a függőségről betenni. pl. fuggoseg.egeszseg.com, benne a megfelelő kulcsszavakkal. Természetesen megteheti ugyanezt almappákkal is, de valahogy egy aldomain a megfelelő kulcsszavakkal nagyobb súlyt kap.
Az aldomain-ek hátrányai a SEO szempontjából
Az aldomain-ekelőnyeia SEO szempontjából kézzel foghatóak, de vannak azért hátrányai. Pl. Az aldomain-eket nehezebb beállítani és menedzselni (rendezni).
Egy másik hátrány, amelyik nagy hátrány hogy az aldomain-ek nem mindig tartalmazzák a domain metrikáit (pl. ha a fő domain PR5-ös az aldomain akár PR0 is lehet mert a Google számára ezek nem állnak közeli kapcsolatban. ) Sok esetben ez a tény önmagában elég ahhoz hogy teljesen feladják az aldomain-ekhasználtának ötletét. Attól kezdve hogy az aldomain-ek nem tartalmaznak metrikákat azt jelenti hogy optimizálni kell ezeket a karcolástól.
Az almappák előnyei a SEO szempontjából
Ha egy hosszú listát várunk az almappák előnyeivel, akkor ilyen nincs mert az almappáknak csupán két előnye van.
Az első, amelyik hasonló az aldomain-ekhezaz hogy kulcsszava lehet az URL-ben. A második hogy az almappa tartalmazza a gyökér domain metrikáit, ami azt jelenti hogy weblap jól működik egészében, minden almappában lévő tartalom ennek előnyét élvezi, míg az aldomain-nel a SEO erőfeszítéseit a kezdetektől kell indítsa.
Az almappák hátrányai a SEO szempontjából
A legfontosabb hátrány az hogy az almappák behatárolják a rálátást, ha a találatok telítettek egy webhely weblapjaira nézve. Amint ezt előzőleg tisztáztuk a Google általában korlátozza a találatok számát domainenként 2,3-ra. Ha ennél több releváns találatunk lenne ezek lehet nem jelennek meg a fő találatok között.
Mikor használjunk aldomaint és mikor almappát
Nagy lapok esetén aldomain-eket érdemes használni, pl. ha egy egészséggel foglalkozó lapunk van akkor érdemes aldomaint használni minden betegség típusra (pl. szív-érrendszeri, légúti, stb.) majd ezután almappákat használni ezen belül (pl. szívinfarktus, influenza stb.)
Ugyanígy ha a lap tartalmaz blogot és/vagy fórumot a főlaphoz kapcsolódóan olyankor érdemesaldomaint használni a fórum vagy a blog számára, pl. forum.domain.com és blog.domain.com.
Természetesen, ezek csakáltalános útmutatások, és nem kell vakon követni. Általában a legfontosabb teszt az, hogy meg kell próbálni és megnézni, hogy mi működik és mi nem.
Forrás: SeoCenter.hu
Könyvjelzők