bzsoli kérdése részemről a válasz az, hogy rövid URL duplikáció nélkül:
- domain/konyv/konyv-cime. html, domain/konyv/masik-konyv-cime.html ami az adott könyv adatlapját illeti
- domain/konyvek/egyik-kategoria/, domain/konyvek/masik-kategoria/ ami a műfaj szerinti listázó oldalt illeti (esetleg a /konyvek elhagyásával, de én benne hagynám)
- domain/kereso/keresett-kifejezés/ ami a kereső oldalt illeti (pontosabban a /kereso-t valami releváns kifejezésre átírnám: /top-konyvek. Így ha valaki rákeres a honlapon, hogy "Trónok Harca", akkor 301-el automatikusan a domain/top-konyvek/tronok-harca/ lenne az URL)
konyv/(top-)konyvek első könyvtárt szerepeltetném, mert nyilván ebben az esetben általános keresés lesz a gugliban, hogy "trónok harca könyv".
Két dolgot nem értek.
* Miért kell könyvtár strukturába rakni a keresőt?
A google leirja hogy a kereső megvalósításakor a keresési feltételt egy ?q= vagy ?s= paraméterben kell átadni, hogy webmester tools-ban szépen ki lehessen filterezni.
* Lapozás
A google ajánlása itt is egyértelmü, a ?p= formát támogatják, igy szintén könnyen tudják szürni, hogy milyen tartalomról van szó.
Alapjában szebb a könyvtár struktúrás megoldás, de van egy praktikus része is...
Ha mondjuk lesz a honlapon olyan kategória, hogy horror meg mondjuk fantasy akkor ezeket szépen ki lehet listázni. Ha egy bloggernek egybe kellene a kettő akkor keresési válaszként megkapja, hogy domain/top-konyvek/horror-fantasy/ benne a megfelelő tartalommal. Mivel ez az amire szüksége van a bloggernek, így szivesen meg is osztja ezt az URL-t a blogjában.
Így mivel nincs "q" paraméter amit letiltanál, létrejött egy külön "egyedi" tartalmú oldal, amit egy linkkel megtámogattak. És ezt szorozd be akár több százzal is!
Mondjuk ha kevés a kínálat (könyv) a honlapon, akkor azért így rizikós is lehet mert dupla tartalmú oldalak is létre jöhetnek, tehát egy kicsit trükközni kell.
Én a rövid URL -t preferálnám kategória struktúra nélkül a hivatkozásban, így szabadon lehet listázni bármilyen kategóriában. A felhasználónak inkább egy navigációs sávot mutatnék ami mutatja milyen mélységben jár, az URL -eket nem minden felhasználó figyeli, van aki a mai napig nem tudná megmondani mi az az URL. Viszont elkezdi begépelni a könyv címét és ha már járt azon a termék lapon akkor a böngésző kiegészíti neki.
Meg lehet oldalni canonical -al is persze, de mi van akkor, ha egy kategóriából végleg kikerül egy termék és éppen az volt megjelölve alapértelmezettnek? Megszűnik a forrásnak megjelölt URL és újat kell kapnia helyette. Minek bonyolítani.
Meg a másik dolog, hogy van a terméknek egy URL címe az akár hogyan nézzük akkor egy egyedi cím akár mi is történik. A google meg ma így veszi figyelembe a canonical-t, holnap úgy, egyszer szereti, máskor ki tudja.
Ezt annyival egészíteném ki, hogy a webmaster toolsban tudsz egyedi paraméterezést is definiálni. Tehát nem feltétlen kell használod a ?q, ?s, ?p GET paramétereket. Ha egyértelműen tudod őket azonosítani megadhatod erre vonatkozóan a saját definícióidat is. Ezek csak a default állapotok.
Janko URL struktúrája szerintem jó lehet.
Tehát:
domain/főkategória/alkategória - ez a listaoldal
domain/főkategória/termék - ez pedig a termék adatlapja
Kicsi rá az esély, hogy 1 termék több főkategóriába kerüljön. Ha ez megtörténne nem jó a főkategória felbontás. És ebben a felállásban hiába van egy termék több alkategóriában nem szerepel az urlben duplikációként. Ez így szerintem teljesen okés.
A nagy kérdés, hogy hogyan szeretnéd megoldani a breadcrumbsban ugyan ezt? Tehát az ugye úgy nézne ki, hogy:
domain / főkategória / alkategória? / termék
Ebben az esetben mi lenne az alkategória, ha több alkategóriában is szerepel egy termék?
Ezt a saját CMS-emben úgy írtam meg, hogy minden esetben van egy leader kategória és ezt használja a breadcrumbsban és a canonicalban is. Ha ez a lead kategória megszűnne létezni, akkor a rendszer a törlés pillanatában átnézi az összes terméket és módosítja a leadet a következő ésszerű lehetőségre, ami vagy a soron következő alkategória, vagy egy default egyéb kategória. De ez azért elég ritka.
Ezt még lehet fokozni azzal, hogy ha listaoldalról érkezik valaki a termék adatlapra akkor vagy sessionből, vagy a server tömbből kiveszed honnan jött és azt az alkategóriát írod be neki. Ha viszont a termékadatlapra nem a te oldaladról érkezett (pl Google, Árukereső, stb..) Akkor pedig a lead kategóriát írod ki. Ezzel elkerülöd, hogy az a vásárló aki ezt figyelné esetleg megzavarodjon és a használatával a megfelelő alkategóriára tudjon vissza ugorni. Nálam legalábbis ez így működik.
Utoljára módosítva: Karessz által : 2014-11-27 10:48
Szerintem a termék adatlapján eleve szerepeltetni kell minden hozzá kapcsolódó kategóriát, amelyekre klikkelni lehet...
Ebben az esetben ha saját lista oldalról jött a látogató a termék adatlapjára de nem külön ablakban nyitotta meg, akkor egyébként is ott van a vissza gomb. Ha külön ablakban akkor sincs gáz mert alatta ott marad a lista oldal és egyébként meg a termék adatlapról egy klikkel vissza mehet a kategória lista oldalra.
És ezzel a módszerrel lényegében az is mind1, hogy valamelyik keresőből érkezett meg a látogató a termék adatlapjára.
Sőt az adatlapon elhelyezett kategória linkekkel még magadnak is jót teszel.
Például 2m videónak több ezer kategóriája (inkább persze cimkéje) van amik között lista oldalon lehet bogarászni, és amit nyilván jó lenne a keresőkkel is megismertetni.
Lehet csinálni kereső oldalt ahol a-z-ig felsorolod mindet betűnként lapozva, de akkor ugye egy kategória csak egy belső hivatkozást fog kapni. Viszont ha minden videó adatlapon linkelve feltünteted a hozzá kapcsoldó kategóriákat akkor egyrészt a keresők is megtalálják, jó a látogatóknak is és minden kategória több belső hivatkozást fog kapni. Ja és így bármelyik kategórai oldal direktbe megosztható másokkal!
Én breadcrumbsról beszéltem, nem kategória kilistázásról az adatlapon. Ne keverd A breadcrumbs a látogató és a google számára ír le egy elérési utat, hogy jelenleg hol tartasz az oldal struktúrájában.
Könyvjelzők